I Sønderborg Lufthavn stod en række skrællede fly. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Køber tre fly fra Cimber-konkursboet

Danish Air Transport har netop købt tre ATR42-fly fra Cimber Sterlings konkursbo og har således samlet aftaget fire fly. Et af flyene vil indirekte blive opkaldt efter Jørgen Nielsen fra Cimber-famliien.

Kuratorerne, der behandler boet efter Cimber Sterling har længe ledt efter købere til de fly, som var ejet af det sønderjys-baserede flyselskab ved konkursen i maj måned sidste år.

I alt 11 fly var ejet af Cimber Sterling ved konkursen, fordelt på fem CRJ200-fly, tre ATR72 og tre ATR42-fly. Salgsarbejdet har været kompliceret af usikkerhed om leasingselskabernes pant i motorer, idet der før konkursen var flyttet motorer fra nogle fly over på andre.

“Flyene bliver ikke just mere værd, når de ikke flyver,“ sagde advokat Henrik Sjørslev fra advokatfirmaeet Lett kort før jul til CHECK-IN.dk.

Men nu har Danish Air Transport i Vamdrup slået til med et bud, som kuratorerne tilsyneladende finder rigtigt. Vamdrup-selskabet har overtaget de tre ATR42-500 fly med registreringen OY-CIJ, OY-CIK og OY-CIL. To af flyene var ved konkursen uden motorer, mens et af flyene også manglede landingsstellet.

OY-CIK var i bedst stand, hvorfor dette fly først kommer i luften. De øvrige to fly vil komme i luften efterhånden som Danish Air Transport får flyene sat i stand til at kunne blive luftdygtige igen.

Netop flyet OY-CIK har enlidt specielhistorie, der har betydet, at Danish Air Transport har valgt et særligt indregistreringsnavn til flyet. DAT har i øjeblikket indregistreret sine fly i en serie, der hedder OY-RUx. Det første af Cimber-flyene skal således hedde OY-RUL og er ment som en kærlig hilsen til luftkaptajn Jørgen Nielsen fra Cimber A/S.

“DAT er et selskab med en grundæggende passion for fly og flyvning. Derfor har vi valgt at opkalde flyet efter det tønderul, som Jørgen Nielsen foretog i flyet for snart fem år siden,“ forklarer direktør Lars W. Høgh fra Danish Air Transport.

Tønderul og ikke kunstflyvning
En tidlig morgen i maj måned 2008 lavede luftkaptajn og administrerende direkør Jørgen Nielseni daværende Cimber Air A/Set såkaldt tønderul i et tomt ATR42-passagerfly. Hændelsen blev foreviget af en lokal flyspotter,hvorefter billedet efterfølgende cirkulerede i luftfartskredse. Forargelsen var stor, idet mange mente, at det var et brud på sikkerhedsreglerne, idet manøvren belastede flyet unødigt. Flere valgte at bruge ordet kunstflvning om manøvren.

Jørgen Nielsen slap med en påtale fra daværende SLV, men præciserede samtidig, at der ikke var tale om kunstflyvning. Det var ifølge Jørgen Nielsen en manøvre, som alle piloter lærer i Forsvaret.

“For det første er et tønderul ikke en kunstflyvningsmanøvre. Det er derimod en fløjet manøvre, man kan bruge til at genoprettet normal flyvestilling, hvis voldsomme vinde eller turbulens har presset flyet ud i en unormal stilling. I et sådant tilfælde ville det være langt mere belastende for flyet at presse det tilbage i stedet for at lade flyet rulle hele vejen rundt,“ udtalte Jørgen Nielsen senere gennem sin flyvechef Søren Byrialsen.

Nuer det derimodDAT, der fårmulighed for at flyve efter alle kunstens regler, når flyet fremover kommer i tjeneste hos Jesper Rungholms dygtige piloter.

DAT har i forvejen overtaget et ATR72 fly med registreringen OY-RTD fra Cimber Sterling konkursboet. Dermed vil DAT have overtaget fire ud af 11 fly til salg. Det nye selskab Cimber A/S lejer i øjeblikket fem CRJ-fly fra boet, således at der kun er to ATR72-fly tilbage, der har brug for at få luft under vingerne inden længe.

Læs også:

Cimber Sterling-fly svære at sælge

Ombejlede konkurs-fly klar til salg