Kolossal imagefremgang for SAS i Danmark

Danske erhvervsledere har i den årlige imageanalyse, offentliggjort i Berlingske Business, stemt SAS ind som en af årets højdespringere.

I den netop offentliggjorte Imageanalyse 2018 foretaget af Instituttet for Opinionsanalyse (IFO) på vegne af Berlingske Business Magasin, sprænger SAS alle rammer. Analysen, der har været foretaget af IFO gennem de seneste 17 år, er gennemført blandt danske erhvervsledere.

SAS går frem fra en plads som nummer 128 på listen til nummer 61 over de virksomheder, der har det bedste image i Danmark. Det er en fremgang på 67 pladser, og dermed er SAS årets højdespringer sammen med Bang & Olufsen, der er gået 69 pladser frem.

“Når det gælder Bang & Olufsen og SAS, så har vi med virksomheder at gøre, der har ligget fast forankret i bunden i mere end et årti. Det har vi sjældent – måske aldrig – set før,” siger Palle Klinke Hansen, direktør før IFO til Berlingske Business.

Man skal faktisk helt tilbage til 2002 for at finde en lignende placering for SAS, og IFO-direktøren tilskriver fremgangen en succesfuld turnaround, og at virksomheden dermed belønnes for præstationer, der giver den en placering, hvor den retteligt burde høre hjemme.

Fremgang på alle parametre
Imageanalysen måler på i alt 10 parametre, hvor SAS er blevet bedømt i lighed med de andre virksomheder i undersøgelsen. Der er tale om placeringer inden for kendskab (nr. 6), ledelse (nr. 28), kommunikation (nr. 19), medarbejdere (nr. 29), kvalitet (nr. 36), innovation (nr. 85), troværdighed (nr. 24), ansvarlighed (nr. 61), finansiel styrke (nr. 127) og konkurrenceevne (nr. 121).

Selvom der er fremgang på alle parametre står SAS stærkest hos de danske erhvervsledere, når det gælder kendskab, hvor selskabet ligger nummer seks på listen. På listen er SAS henholdsvis nummer 19 og 24, når det gælder kommunikation og troværdighed, hvilket er bevis for, at flyselskabet gennem de senere år har løftet sig markant i arbejdet med at sikre et styrket image.

“Vi er meget ydmyge og stolte over, at der er så stor interesse omkring SAS – fra både kunder, samfundet og medierne. Vores tilgang er at forsøge at være tydelige og troværdige og være konsistente lige meget, hvilken historie vi skal ud på. Om det er en positiv historie om flere flyruter til danskerne eller et kedeligt regnskab i første kvartal, som vi skal forsvare,” siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, til  CHECK-IN.dk.

Konsistent kommunikationsstrategi
At SAS har sat den rigtige kurs, hvad angår PR og kommunikation, fik man allerede et fingerpeg om sidste år, da analysevirksomheden Aalund offentliggjorde den årlige kommunikationsundersøgelse i PR Barometer Business. der måler journalisters opfattelse af organisationers og virksomheders pressearbejde og deres generelle medieprofil. Her havde SAS i Danmark en opsigtsvækkende fremgang, idet det skandinaviske flyselskab tog et tigerspring fra en plads som nummer 25 på listen over virksomheder, der er bedst til den generelle pressekontakt, til en sjetteplads delt med Danske Bank og Rambøll.

Det var samtidig det bedste resultat nogensinde for SAS i de 16 år undersøgelsen har været gennemført.

I Berlingskes imageanalyse er SAS i forhold til kommunikation gået fra en plads som nummer 96 i 2017 til nummer 19 i 2018, og troværdigheden har løftet sig fra en placering som nummer 102 i 2017 til nummer 24 i 2018.

“Vi har en målrettet og fokuseret forretningsstrategi, som også kommer til udtryk i vores konsistente kommunikationsstrategi,” forklarer Lars Sandahl Sørensen, og giver som eksempler, at SAS har været med til at sikre, at Københavns Lufthavn bliver ved med at være et attraktivt hub samt kommunikationen om åbningen af et nyt irsk selskab og den massive satsning i Aarhus sammen med Aarhus Lufthavn.

Det er derfor med tilfredshed, at SAS-direktøren kan se resultatet af indsatsen i Berlingskes imageanalyse.

“Vi er meget stolte over kåringen som højdespringer og vil fortsætte det gode arbejde. Vores branche er skrøbelig, og vi ved, hvor hurtigt tiderne kan vende, og derfor tager vi bestemt ikke for givet, at vi har fået et stort spring på listen. Vi vil arbejde for og håber, at vi kommer højere op de næste mange år.”

 

Relaterede artikler:

SAS stormer mod PR-toppen

SAS får ny pressechef

Imagefremgang for SAS, CPH og Spies

Ekspert: SAS ødelægger positivt image

SAS tæt på bunden i imageundersøgelse