Norwegian og SAS side om side i Aalborg Lufthavn.

Konkurrenter klar til at hjælpe strandede passagerer

Luftfartsselskaber og rejsearrangører over en bred kam står parat til at hjælpe strandede Cimber Sterling-passagerer.

Da Cimber Sterlings konkursbegæring torsdag morgen kl. 06.30 blev indleveret til Retten i Sønderborg betød det, at alle selskabets flyvninger blev aflyst og en masse passagerer strandede.

Hos en lang række konkurrerende selskaber står man parat til at hjælpe strandede passagerer.

”Vi har indsat ekstra trafik og øger så vidt muligt kapaciteten, der hvor vi vurderer, at behovet opstår som følge af aflysninger. Det vil give størstedelen af de passagerer, som har booket billet hos Cimber Sterling,
lejlighed til på normale vilkår at finde en alternativ rejsemulighed og alligevel komme frem,” siger pressechef hos SAS, Trine Kromann Mikkelsen.

Cimber Sterling-fly skulle have fløjet 15 flyvninger for SAS i dag til byer som Helsinki, Turku, Gdansk, Poznan og Hamborg. SAS arbejder på højtryk på at skaffe alternative fly og samtidig indsætte flere og større fly på flere af de ruter, hvor Cimber og SAS fløj ved siden af hinanden. Det gælder blandt andet de to danske indenrigsruter til Aalborg og Aarhus.

”Vi arbejder på en plan, der skal hjælpe de passagerer, der er kommet i klemme,” siger Norwegians danske kommunikationschef Johan Bisgaard Larsen.

For det norske lavprisselskab handler det både om at hjælpe passagerer her og nu, men også om hvordan selskabet på længere sigt kan udfylde de huller i ruteplanerne, som Cimber Sterling efterlod.

Da Sterling gik konkurs, var Norwegian meget hurtig til at gå ind på tidligere Sterling-ruter.

Koste millionbeløb
Også hos charterselskaberne har dagens konkurs givet travlhed.

I den kommende tid har Spies ca. 1.100 gæster, der skulle være fløjet på individuelle ferier med Cimber Sterling. Rejserne skulle i stor stil gå til bl.a. Barcelona, Rom og Malaga. Spies besluttede torsdag morgen, at de vil hjælpe og sikre ferien for samtlige Spies’ Cimber Sterling gæster – også rejserne for dem, der kun har købt selve flyrejsen hos Spies. Det samme gjorde selskabet, da Spanair og Malev gik konkurs.

”Det kommer til at koste et millionbeløb, men Spies ønsker at skabe tryghed for de danskere, der køber deres rejse hos en seriøs rejsearrangør,” siger Jan Vendelbo, direktør i Spies.

Hos konkurrenten Star Tour arbejder man på, at indsætte ekstra pladser til de mest populære sommerdestinationer, som også Cimber Sterling fløj til.

”Jeg vurderer, der bliver rift om pladserne i højsæsonen, men vi håber at kunne hjælpe så mange som muligt. Vi vil også forsøge at hjælpe folk hjem fra feriemålene, såfremt der er plads på vores fly, som er godt booket op, siger Stig Elling.

Bravo Tours har i rekordtempo fundet alternative løsninger for de kunder, der var i fare for at miste deres ferierejse på grund af Cimber Sterlings konkurs.

“Alle, der skulle have rejst fra Aalborg Lufthavn og Københavns Lufthavn i Kastrup Store Bededag og lørdag kan komme af sted fra Billund Lufthavn, hvorfra vi flyver med andre flyselskaber, og der er mange flere destinationer at vælge imellem. På kort sigt er det desværre ikke muligt at finde andre fly at sætte ind på de berørte ruter, siger Bravo Tours’ administrerende direktør, Peder Hornshøj.

Apollo går fri
Hos Apollo benytter manhovedsageligt SAS som flyselskab på selskabets rejsemål, og Apollos chartergæster er derfor ikke berørt af Cimber-konkursen.

“Vi har enkelte gæster, som rejser på individuelle rejser med os, som skulle have været med Cimber Sterling på et af benene i flyrejsen, men vi har på nuværende tidspunkt været i kontakt med alle og fundet en alternativ løsning for dem, så alle naturligvis kommer af sted eller hjem, som de skal,“ siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.