Konkurrenter lurepasser efter Bangkok-exit

SAS’ beslutning om at lukke København – Bangkok giver ikke Norwegian lyst til en hurtig entré på ruten. Og hos Emirates har man ingen umiddelbare planer om to daglige flyvninger til Dubai.

Når SAS i den kommende vinter ikke længere vil flyve mellem København og Bangkok vil kapaciteten blive reduceret med mange tusinder af sæder hver vej på den populære rute, der primært er domineret af ferierejsende, der enten skal til Thailand eller videre ud i Asien og Australien.

Men konkurrenterne sidder ikke umiddelbart på spring til at lukke det hul der opstår, når SAS definitivt nedlukker Bangkok-ruten efter mere end 64 år.

Følger planen
Hos SAS’ ærkerival på de europæiske ruter, Norwegian, har man ikke umiddelbart planer om at smede mens jernet er varmet og benytte SAS’ exit til at rykke ind på Bangkok-ruten. Selskabet flyver allerede med Boeing 787 Dreamliner-fly mellem Oslo og Stockholm. Men en parallelrute fra København til Bangkok lægger ikke i kortene hos det norske selskab. Her holder man sig til den plan man allerede har lagt for udnyttelsen af selskabets første otte Dreamliner-fly. De første fire er leveret og sat i drift. Og de kommende fire Dreamliner-fly er disponeret til blandt andet at åbne langdistanceruter fra London Gatwick i juli i år.

”Der er mange ruter vi gerne vil flyve, men det kræver vi kan få fly til det. Angående nye long haul ruter, så følger vi vores egen plan og den er ikke sat op efter hvad markedet gør,” siger Norwegians danske kommunikationschef Johan Bisgaard Larsen.

Gøre livet svært
Et af de selskaber, som har været med til at presse priserne ned og gøre livet svært for SAS på Bangkok-ruten er Emirates fra De Forenede Arabiske Emirater langs Den Persiske Golf. Selskabet flyver en gang dagligt mellem København og Dubai med et 426-sæder stort Boeing 777-300ER fly. Det største fly med daglig gang i Københavns Lufthavn. En meget stor andel af Emirates’ passagerer fra København flyver videre fra Dubai til Bangkok og andre asiatiske destinationer.

Med SAS’ exit må Emirates-forbindelsen via Dubai forventes at blive endnu mere populær. Både for de der skal til Bangkok, og de, der tidligere fløj videre ud i Asien efter at være landet med SAS-maskinen fra København. Men det fremadstormende selskab har ingen planer om at øge sin kapacitet på København-ruten.

Emirates har kun én flytype, der kan tage flere passagerer end de Boeing 777-300ER fly, som selskabet i dag anvender på Københavnsruten. Det er dobbeltdækkerflyet Airbus A380, som selskabet tidligere på ugen modtog sin nummer 46 og 47 af. Men det fly er for stort til at operere til og fra Københavns Lufthavn på regelmæssig basis. Derfor vil en eventuel Emirates-oprustning sandsynligvis bestå af en flyvning nummer to på nogle eller alle ugens dage. Men det ligger ikke i kortene lige foreløbig, understreger selskabet.

”Vores belægningsprocenter ud af Danmark er sunde. Vi har dog ingen umiddelbare planer om at begynde at flyve til og fra København to gange dagligt,” siger selskabet i en statement til CHECK-IN.dk.

Glæder sig
Hos charterarrangøren Star Tour glæder salgsdirektør Stig Elling sig lige frem over SAS’ exit. Med egne flyvninger til de thailandske feriedestinationer Krabi og Phuket er Star Tour nemlig indirekte i konkurrence med SAS på vintertrafikken til Thailand.

”SAS’ exit betyder, at der kommer mindre kapacitet på ruterne til Thailand. Det er vi glade for. Vi er nemlig den største operatør mellem Skandinavien og feriedestinationer Krabi og Phuket,” siger Stig Elling.

Star Tour har ikke selv fly til Bangkok. Men køber pladser på Thai Airways’ maskiner fra København.

Hang i tynd tråd
Helt konkret er der mere tale om en manglende sæsonåbning end et stop for flyvninger på ruten. I april sidste år blev ruten nemlig gjort til en vinterrute, da SAS umiddelbart efter sommerfartplanens ikrafttræden stoppede med at beflyve den og først vendte tilbage i november sidste år.

I søndags landede vintersæsonens sidste Bangkok-fly i Københavns Lufthavn og ruten blev officielt kun sommerlukket. Men onsdag bekræftede SAS, at ruten ikke bliver genåbnet i den kommende vinter. I stedet vil SAS rette fokus mod ruterne til USA ved at øge antallet af frekvenser på en række af de USA-ruter, som udgår fra Oslo og Stockholm.

At Bangkok-ruten hang i en tynd tråd stod klart allerede i februar, da CHECK-IN.dk kunne fortælle, at SAS ikke havde sat billetter til salg på ruten i den kommende vintersæson.