Kort snor til Norwegian-piloter

Norwegians langdistance-piloter bliver fyret efter 30 sygedage på et år. Det er 90 dage mindre end hos mange andre.

De piloter, der sidder i cockpittene på Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly og flyver på selskabets højt profilerede langdistanceruter skal ikke blot have de normale pilotegenskaber i form af evnen til at holde hovedet koldt og træffe hurtige beslutninger samt have overblik og ”multi-taske”. De skal også have et helbred, der er bedre end de flestes.

For hvis de har mere end 30 sygedage om året bliver de strittet ud af cockpittet og opsagt. Det fremgår af en ansættelseskontrakt, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af. Blandt danske luftfartsselskaber er der hos langt de fleste tradition for at følge funktionærloven, hvor grænsen for sygedage på et år er 120 dage. Altså fire gange så lang tid som hos Norwegian-piloterne.

Ansættelseskontrakten er mellem piloterne og det Singapore-baserede rekrutteringsfirma Global Crew Asia. For som CHECK-IN.dk kunne fortælle for to uger siden, så er Norwegians langdistancepiloter ansat hos Global Crew Asia. Herfra lejes de ud til Norwegian Long Haul Singapore Limited, der lejer piloterne videre ud til Norwegian Longhaul AS i Norge.

Ikke gå på arbejde med forkølelse
Branchekilder peger på, at piloter og kabinepersonale traditionelt har flere sygedage end folk, der arbejder på kontor på landjorden. For som flyvende er det ofte ikke muligt at gå på arbejde med en forkølelse, som mange kontorfolk ofte gør. Og ting som en brækket arm eller en forstuvet ankel betyder også sygemelding.

Hos Norwegian er man tilsyneladende af den opfattelse, at rekrutteringsfirmaet i Singapore har fundet nogle piloter med særdeles stærkt helbred til at flyve Norwegians Dreamliner-fly. Selskabets informationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, kalder således over CHECK-IN.dk diskussionen om antallet af tilladte sygedage på et år for hypotetisk.

CHECK-IN.dk beskrev også for to uger siden hvordan langdistance-piloterne hos Norwegian kun har ret til barsel, hvis barnet er statsborger i Singapore. Af kontrakten mellem piloterne og Global Crew Asia fremgår det nemlig, at det er barselsreglerne i Singapore, der gælder. Og her fremgår det tydeligt, at forældrene skal være gift og barnet skal være statsborger i den lille bystat.