Kritik af brasilianske lufthavne forud for VM og OL

Den brasilianske lufthavnsinfrastruktur lever ikke op til standarderne før fodbold-VM og OL i henholdsvis 2014 og 2016. Konklusionen kommer fra luftfartsorganisationen IATA’s generalsekretær Giovanni Bisignani, der især mener, at lufthavnene i Sao Paulo og Rio de Janeiro skal forbedres, inden de sportslige begivenheder finder sted.

I 2014 er Brasilien vært for verdensmesterskaberne i fodbold, og bare to årsenere skal det sydamerikanske land afholde De Olympiske Lege i 2016. Begivenhederne er to af de største arrangementer på kloden og vil tiltrække millioner af mennesker til landet. Dette vil kræve en effektiv lufthavnsinfrastruktur for at kunne håndtere den forventede massive tilstrømning aftilskuere, idrætsudøvere og pressefolk.

Men ifølge Giovanni Bisignani, der er generalsekretær for IATA (International Air Transport Association) har Brasilien en opgave, der skal løses, før at landet er klar til at tage imod verden.

”Brasiliens lufthavnsinfrastruktur lever ikke op til standarderne for at afholde VM og OL i 2014 og 2016. Landets BNP er det ottendestørste i verden samtidig med, at Brasiliens internationale luftfartsmarked blot rangerer på en 37. plads på verdensplan, hvilket er under lande som Indonesien og Norge. Der er et misforhold imellem Brasiliens størrelse og betydning på verdensplan.”

Giovanni Bisignani udtrykker i særlig grad bekymring for lufthavnene i Sao Paulo og Rio de Janeiro, som han mener skal effektiviseres og forbedres, inden begivenhederne løber af stablen. Han minder samtidig om, at flere luftfartsselskaber har investeret i elektronisk udstyr for at effektivisere flyvningen, men selskaberne kan ikke få fuldt udbytte af deres investeringer så længe, at flyvekontrollen i Brasilien ikke er på samme teknologiske niveau.

”I alt 13 af de 20 største lufthavne i landet har flaskehalsproblemer i passagerterminalerne. Sao Paulo, der håndterer 25 procent af Brasiliens totale trafik, er i en kritisk tilstand, eftersom terminalerne er gamle og ineffektive,” lyder kritikken.

Det er ikke første gang, at de brasilianske lufthavne får kritik. Allerede sidste år udtalte Brasiliens sportsminister Orlando Silva til Reuters, at der ikke er en tilstrækkelig fremgang med hensyn til moderniseringen af landets lufthavne, som er afgørende for Brasiliens indenrigstrafik. Han sagde sågar, at den kritiske tilstand i lufthavnene kan betyde, at OL og VM ikke bliver en succes.

Den store internationale lufthavn i Sao Paulo, Guarulhos lufthavnen er flere gange blevet kritiseret for, at landingsbanen er for kort til større fly, og at den ligger placeret i et tæt befolket område. I 2007 forulykkede et passagerfly efter landingen i lufthavnen, hvor omkring 200 passagerer omkom.

VM skal afvikles i 12 byer, hvor flere af byerne ligger tusinder af kilometer fra hinanden, hvilket betyder, at lufthavnene bl.a. skal benyttes til at transportere landshold og tilskuere rundt i landet.