Kritik af Margrethe Vestager efter NIKI-konkurs

Konkursen i det østrigske flyselskab NIKI har fået branchefolk til at kritisere EU´s konkurrencekommissær Margrethe Vestager for sine skrappe krav til Lufthansa-overtagelsen.

Sent onsdag eftermiddag traf ledelsen i det østrigske flyselskab NIKI den svære beslutning af indgive konkursbegæring. På det tidspunkt befandt fem NIKI-fly sig i luften med passagerer, der var på vej fra De Kanariske Øer til München, Køln, Nürnberg, Wien og Zürich. Sidste flyvning blev således rutenummer HG2601 fra Tenerife til Wien, hvor flyet landede i aftes kl. 23.18.

NIKI var et datterselskab i Air Berlin Group, der gik i betalingsstandsning den 15. august i år. Sidenhen fik Lufthansa forhandlet en købsaftale på plads om at overtage selskabet med tilhørende slots (start- og landingstilladelser, red.). Eneste forbehold var, at EU-Kommissionen skulle godkende transaktionen, og her opstod der komplikationer.

For selvom Lufthansa på forhånd havde afgivet nogle af de vigtige slots, så kunne EU-Kommissionen ikke godkende aftalen i sin oprindelige form. Det tog Lufthansa onsdag konsekvensen af og trak købstilbuddet tilbage, hvorefter NIKI-ledelsen ikke så anden udvej end at lade selskabet gå konkurs.

Det betød, at den planlagte redningsaktion mislykkedes, hvorefter 1.000 ansatte bliver sendt ud i ledighed, mens foreløbigt 40.000 flypassagerer skal finde ud at at komme tilbage til Tyskland, Østrig og Schweiz på en anden måde. Endelig er der solgt 350.000 flybilletter, hvor det ikke er muligt at gennemføre transportforpligtelsen som følge af konkursen.

Kritik af EU´s konkurrencekommissær
Dagen derpå blev der i den tyske rejse- og luftfartsbranche rettet kritik mod EU´s konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der senest den 21. december skulle træffe en afgørelse i spørgsmålet om, hvorvidt det var foreneligt med EU´s konkurrencelovgivning, at Lufthansa overtog NIKI på de aftalte vilkår. Lufthansa nåede dog ikke at høre EU-Kommissionens endelige afgørelse, idet de foreløbige signaler derfra havde været så tydelige, at man angiveligt ikke så nogen mulighed for at imødekomme kravene.

Det tyske luftfartsmedie aeroTELEGRAPH har beskæftiget sig med reaktionerne efter NIKI´s beslutning om at indstille flyvningerne, og i en netafstemning angiver 46 procent blandt flere end 2.500 afgivne stemmer, at EU-Kommissionen er skyld i konkursen, mens kun 25 procent peger på den daværende ledelse i Air Berlin Group. At Lufthansa selv er skyld i det mislykkede opkøb mener 17 procent, mens ni procent peger på bobestyrerne og kun tre procent på Etihad Airways, der i august trak den økonomiske garanti til Air Berlin Group tilbage.

“I Bruxelles sidder kun de politikere, som man ikke engang kan bruge i de respektive medlemslande. Dette hævner sig nu ved, at der nogle gange bliver truffet nogle svage beslutninger og udøvet et uovervejet pres. Det er endda kommet så langt, at der går arbejdspladser tabt. Men det hele sker i det hellige EU-navn,” skriver en af de mange læsere.

En anden læser hylder den frie markedsøkonomi: “Der er altid disse politikere, der ønsker at regulere markedet og er bedrevidende. Hvis tilbuddet er korrekt, og hvis to parter er enige om en handel, så bør politikerne ikke kunne blande sig i en fri markedsøkonomi.”

Andre læsere går dog i forsvar for Magrethe Vestager og EU-Kommissionen ved at fastslå, at man udelukkende forvalter den gældende EU-lovgivning.

En meget vigtig sag
Tidligere på ugen – før Lufthansa trak sit købstilbud tilbage – gennemførte det tyske medie Bild´s Bruxelles-korrespondent et større interview med Margrethe Vestager, hvor man blandt andet bevægede sig ind på den aktuelle sag omkring Lufthansas forsøg på at overtage NIKI.

“Vores opgave er at undersøge, om overtagelsen af Air Berlin (og datterselskaberne, red.) får langtrækkende konsekvenser for konkurrencen. Denne sag er meget vigtig for os, fordi den involverer et selskab, som ønsker at købe den største konkurrent. Fra begyndelsen har vi set en risiko for prisstigninger, og det er derfor, at vi kigger meget grundigt på denne sag,” siger Margrethe Vestager til Bild.

Den danske EU-kommissær forklarer, at man allerede havde udtrykt sine bekymringer over for Lufthansa, og at selskabet havde reageret ved at opgive udvalgte start- og landingstilladelser. Senest den 21. december skulle Margrethe Vestager sammen med sine embedsmænd have truffet en afgørelse i forhold til, om disse indrømmelser var tilstrækkelige.

Genstand for EU-Kommissionens undersøgelse har angiveligt også været, at Air Berlin indsatte en ny koncerndirektør den 18. december sidste år. Navnet var Thomas Winkelmann, og han kom direkte fra Lufthansa efter i en årrække at have haft ledende poster i flyselskabet og datterselskabet Germanwings. Der har været spekulationer i retning af, om Lufthansa bevidst havde placeret ham i chefstolen hos Air Berlin for at gøre en overtagelse nemmere.

“At han tidligere har arbejdet for en konkurrent, kan ikke alene mistænkeliggøre ham. Vi vurderer, om overtagelsen vil få nogle konsekvenser for forbrugerne. Hvis der er tegn på forsætlige handlinger fra de involverede personer, så vil vi finde ud af det. Derfor gennemgår vi alle interne papirer inklusive referater fra bestyrelsesmøder og intern mailkorrespondance. Hvis det viser sig, at der var en plan om at sætte priserne i vejret gennem en overtagelse, så ville vi gribe ind,” lyder det fra Margrethe Vestager i interviewet med Bild.

 

Relaterede artikler:

Østrigske NIKI er gået konkurs

Margrethe Vestager kan blokere Lufthansa-planer

Lufthansa overtager 81 fly og 3.000 airberlin-ansatte

Vestager får stor indflydelse på luftfarten

x

Læs Også

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.

Ingen gensyn med Bordeaux-rute i CPH

Næsten 6.000 passagerer benyttede sidste sommer Air France-ruten mellem København og Bordeaux. I år må de se sig om efter andre muligheder.

Icelandair åbner rute til Kansas City

Springvandenes by bliver til maj Icelandairs nyeste USA-destination.

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Fynboer drømmer fortsat om rute-selskab

HCA Airport ved Odense fik pæn fremgang i 2017 og drømmer stadig om at få sat en stopper for snart 20 år uden ruteflyvning.

Billund Lufthavn får rute til Wien

Fra midten af november måned vil Billund Lufthavn være i stand til at tilbyde fire ugentlige flyvninger til Wien med et af Europas største lavprisflyselskaber.