Kun få norske lufthavne giver overskud

Kun seks ud af Norges 44 største lufthavne giver overskud. Det er sådan, det skal være, lyder det fra den norske regering.

Det er dyrt at drive lufthavn. Især i udkantsområder, hvor trafikmængderne er små og antallet af luftfartsselskaber begrænset. Det må den statslige norske lufthavnsoperatør Avinor erkende. Selskabet driver Norges 44 største lufthavne, og af dem giver kun seks lufthavne overskud. Avinor har puljet driften af lufthavnene sammen. Det betyder, at de overskudsgivende lufthavne er med til at finansiere driften af de underskudsgivende lufthavne. Det skriver den norske avis Nationen.

Det er primært de fire store lufthavne Oslo Gardermoen, Bergen, Stavanger og Trondheim, der henter de penge hjem, som er med til at finansiere driften af de øvrige lufthavne i det langstrakte fjeldland. Men de små lufthavne spiller en vigtig rolle for de fire store, fastslår den norske regering.

”De små lufthavne er vigtige for de store såsom Oslo Gardermoen. Passagerer fra Fagernes eller Førde bliver feedet ind til de store lufthavne og skaber igen mere trafik derfra,” siger statssekretær Geir Pollestad fra Samfærdselsdepartementet til Nationen.

Der hvor folk bor
Han afviser at lukke lufthavne med lille passagergrundlag blot fordi lufthavnene giver underskud.

”Selvom trafikmængden på en del af flyvepladserne er begrænset, så mener vi at det er vigtigt, at beholde flyvepladser der hvor folk bor og der er erhvervsliv. Mange flyvepladser vil aldrig kunne klare at finansiere sig selv. Men det er ikke mindre vigtigt for dem, som bor i udkanterne, at have flymuligheder end for dem, som bor mere centralt,” siger Geir Pollestad.

Avinors svenske pendant, Swedavia, står for driften af de 11 største svenske lufthavne. Herhjemme er Københavns Lufthavn en del af aktieselskabet Københavns Lufthavne A/S, hvor den danske stat kun er mindretalsaktionær. Langt hovedparten af de danske provinslufthavne er ejet af en eller flere kommuner i lufthavnenes lokalområde.