Kun fire lufthavne med aktiv Facebook-strategi

Københavns Lufthavn har sammen med lufthavnene i Sønderborg, Karup og Odense taget førerrollen på de sociale medier. De øvrige danske lufthavne er bagud med anvendelsen af Facebook.

Lufthavne og flyselskaber benytter i stigende sociale medier som Facebook til at kommunikere med passagerer, kunder, presse og andre interessenter. I Danmark er det endnu ikke alle lufthavne, der har fået øjnene op for Facebook´s muligheder eller har valgt at afsætte de nødvendige ressourcer til også at kommunikere på denne platform.

Det oplever man tydeligt, når man tager temperaturen på de danske lufthavnes Facebook-tilstedeværelse. Her er Københavns Lufthavn sammen med lufthavnene i Sønderborg, Karup og Odense fremme i førerfeltet, mens lufthavnene i Billund, Aalborg, Aarhus, Bornholm og Esbjerg i første omgang har vendt ryggen til Facebook-strategien.

Succes i Sønderborg
Sønderborg Lufthavn er indtil videre den mest succesfulde danske lufthavn på Facebook set i forhold til lufthavnens størrelse og passagertal. Siden etableringen af Facebook-siden i marts måned sidste år har Sønderborg Lufthavn hentet 3.000 ‘likes’ på den danske version og omkring 500 ‘likes’ på den tyske udgave.

“Vi har valgt at oprette en profil, hvor vi ikke er alt for forkromede, da vi hverken har ruter til New York eller Paris. Vi vil fortælle om livet i lufthavnen og videregive serviceinformationer til vore brugere,“ fortæller lufthavnschef Anders Sørensen fra den kommunalt ejede Sønderborg Lufthavn.

Der arbejdes meget med “storytelling“ gennem brug af tekster, fotos og video. Heruodver har Sønderborg Lufthavn valgt at afvikle konkurrencer med præmier til lokalebegivenheder i området.

“Kunsten er ikke alene at få vort budskab ud i det sønderjyske område, men også at gøre Københavner-siden interesseret i regionen. Hvis man kan vinde koncertbilletter og hotelophold, vil flere københavnere få viden om og interesse for vort område,“ mener lufthavnschefen.

Han fortæller også, at det er vigtigt at gå helhjertet ind på Facebook. Det er lufthavnens kommunikationsmedarbejder, der har fået ansvaret for Facebook-siden ved siden af opgaver med pressemeddelelser, nyhedsbreve og præsentationsmateriale. Opgaverne med Facebook svarer til en halvtidsstilling, men så foregår opdateringerne også om aftenen og i weekender, når det er påkrævet ved aktuelle sager.

“Der er en del brugere fra lokalområdet, der generelt er interesseret i lufthavnen og miljøet omkring den, og ikke alle er nødvendigvis passagerer. Det er vigtigt, at vi har forbindelse til alle interessenter, idet der kan være mange potentielle nye rejsende iblandt. Gennem Facebook kan vi være tæt på dem, og de kan være tæt på os,“ fastslår Anders Sørensen.

Høj engagementsgrad i CPH
Hos Københavns Lufthavn har man siden maj måned sidste år været aktiv på Facebook. Der er i dag 18.400 personer der har ‘liket’ siden, og målet for 2013 er at nå op på 35.000. Hos Københavns Lufthavn er man særligt tilfreds med, at der er en meget høj engagementsscore. Facebook-brugerne hos CPH er således særdeles aktive og engagerede.

“Med Facebook ønsker vi at knytte vores passagerer og andre interessenter tættere til os og gøre bekendtskabet til os til en rejse i sig selv. Lufthavnen er andet end den fysiske lufthavn, hvorfor vi arbejder en del med bløde værdier,“ fortæller Karen Bender, der erE-commerce & Marketing Director hos Københavns Lufthavne A/S.

Det sker blandt andet ved at dykke ned i det historiske arkiv og finde billeder fra gamle dage. Herudover fokuseres der på dagligdagen hos brand- og redningstjenesten, ligesom flyspottere bliver tilgodeset med fotos af specielle flytyper. Endelig har CPH også arbejdet med historier fra shoppingcentret.

Hos CPH har man ikke en dedikeret person, der varetager alle opgaver omkring Facebook-siden. Opgaverne er delt ud i et redaktionsteam på tværs af relevante afdelinger i lufthavnen.

“Den generelle besvarelse af spørgsmål fra brugerne ligger hos voreskundeservice, der betjener brugerne til langt ud på aftenen. I særlige og ekstreme situationer vil vi naturligvis opdatere døgnet rundt. Så samlet ligger der nok mere end en fuldtidstilling i arbejdet med Facebook hos os,“ fastslår Karen Bender.

Ingen ressourcer i Billund
I Danmarks næststørste lufthavn i Billundhar man endnu ikke fundet vej til Facebook. Ikke fordi man ikke kender mediet og dets fortræffeligeheder, men på grund af ressourcemangel.

“Hvis vi skal være på Facebook skal vi være der 100 procent. Brugerne skal kunne kommunikere med os og være sikker på at få svar i løbet af rimelig kort tid. Den ressource har vi ikke til rådighed lige nu,“ fortæller marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn.

Jesper Klausholm understreger, at lufthavnen løbende følger udviklingen på området med overvejelser om, hvordan det vil kunne være muligt at prioritere en indsats på Facebook. Men der er ikke i øjeblikket aktuelle planer om at tage det populære sociale medie i brug.