Kvotekrig optrappes

Strafafgifter og lukkede udenlandske luftrum kan blive konsekvensen for europæiske luftfartsselskaber efter at en international koalition med USA, Kina og Indien i spidsen har besluttet at optrappe CO2-kvotekrigen med EU.

Flytrafikken mellem Europa ogAsien risikerer i værste tilfælde at blive lammet fuldstændig, og europæiske flyselskaber kan risikere at blive mødt med særlige strafafgifter i lande uden for EU.

Det står klart efter at 26 lande med USA, Kina, Indien og Rusland i spidsen mødtes onsdag i Moskva i det de kalder ”coalition of the unwilling”. Koalitionen af de modvillige havde sat hinanden stævne for at diskutere hvordan man i fællesskab skal reagere på, at EU’s CO2-kvotesystem nu også omfatter luftfarten.

Alle flyselskaber, der flyver inden for eller til og fra Europa, har siden 1. januar fået tildelt en mængde gratis CO2-kvoter som dækker en vis procentdel af selskabernes behov. De resterende kvoter skal erhverves på de internationale kvotebørser. Købet af kvoterne skal ske i starten af 2013.

Koalitionen blev enig om, at det nu står hvert af de 26 lande frit for at indføre de sanktioner mod europæiske flyselskaber, som landene måtte have lyst til. Den russiske vicetransportminister Valery Okulov luftede på mødet muligheden for, at Rusland lukker for al civil radiokommunikation over Sibirien og dermed umuliggør al flyvning mellem Europa og Asien. En anden sanktionsmulighed kunne være en særlig strafafgift rettet mod europæiske flyselskaber. En tredje mulighed er at indlede en klagesag ved FN’s internationale civile luftfartsorganisation ICAO.

Kina forbød i sidste uge landets luftfartsselskaber at købe CO2-kvoter til at kompensere for deres udledninger over europæisk luftrum.

EU: Systemet er kommet for at blive

Hos EU-kommissionen er man dog ikke parate til at give efter for de internationale trusler:

”Hvis man tror, at Europa vil blive tvunget til at suspendere CO2-kvotesystemet, så bliver det ikke tilfældet. Europa vil implementere systemet med vanskeligheder, med konflikter, med retssager og hvad det ellers vil kræve. Systemet bliver sat op,” understregede EU’s transportkommissær Siim Kallas i sidste uge.

EU-kommissionen peger på, at CO2-udledningen fra den internationale luftfart blev fordoblet fra 1990 til 2006. I samme periode steg den samlede transportsektors CO2-udledning kun med 25 %.

Ifølge chefkonsulent Per Henriksen fra brancheorganisationen Dansk Luftfart, så er der mest tale om en ordkrig med lille sandsynlighed for en egentlig handelskrig.

”Jeg tror, atman finder en løsning, for ingen af parterne har en interesse i en handelskrig,” siger Per Henriksen og peger på, at luftfartsselskaberne først skal købe kvoterne i starten af 2013.

Minimal merudgift

En rapport fra en amerikansk tænketank forudser, at flyselskaberne i høj grad blot vil sende merudgifterne til kvoteindkøbene videre til passagererne.

”Derfor er det her også mere en principiel diskussion om indførelsen af internationale miljøskatter end noget andet. Der er i realiteten tale om en minimal merudgift for flyselskaberne, som de alligevel sender videre til passagererne,” understreger adjunkt Kristian Hvass fra Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse på Copenhagen Business School.

FN’s luftfartsorganisation, ICAO, der tæller 191 lande, har siden 2010 arbejdet på at finde en fælles international løsning, der skal være med til at nedbringe luftfartsbranchens CO2-udledning. Landene udenfor EU kritiserer europæerne for at gå solo længe før ICAO er klar med et bud på en løsning. FN-organisationen forventer først at kunne præsentere et udkast til en global løsning i slutningen af 2013.