Låst ude af cockpittet

Nye cockpit-regler hos en række flyselskaber kan ikke forhindre episoder, hvor en pilot må lande flyet alene, hvis dørlåsen ikke er funktionsdygtig rent teknisk.

De europæiske flyselskaber var hurtige med at indføre nye cockpit-regler som følge af tragedien med Germanwings flight 9525. Men debatten om den nye “2 i cockpit-regel“ har taget fart i luftfartskredse.



De kraftigt armerede cockpitdøre blev indført efter terrorangrebene på USA i 2001 og skal først og fremmest beskytte piloterne mod at eventuelle terrorister trænger ind i cockpittet. Men cockpitdøren skal trods alt åbnes, hvis der skal serveres mad i cockpittet, eller piloterne skal benytte sig af flyets toilet.



Den kraftige forskansning af cockpittet kan dog i visse tilfælde skabe situationer, der kan være en trussel for flysikkerheden. Det viser et eksempler fra konkrete hændelser i luften gennem de senere år.



Delta MD90 nær Las Vegas – 29. januar 2015

Et Delta Air Lines-fly af typen MD90 var undervejs fra Minneapolis mod Las Vegas med 168 mennesker om bord., da andenpiloten måtte udsende et nødopkald. Flyet befandt sig da i 3.700 meters højde og kun 13 minutter fra Las Vegas McCarran International Airport.



Kaptajnen havde kort før indflyvningen forladt cockpittet for et ærinde, og han kunne ikke komme tilbage i cockpittet, da cockpitdøren på en eller anden måde var gået i baglås. Andenpiloten måtte derfor lande flyet alene.



Air India A320 nær Bhopal – 13. maj 2013

Et Airbus A320-fly fra Air India var på vej fra Delhi til Bangalore med 125 passagerer, da kaptajnen på en position nær Bhopal besluttede at forlade cockpittet for et toiletbesøg. Tilbage i cockpittet var andenpiloten samt en pilot, der var i gang med et træningsforløb.



Da kaptajnen forsøgte at komme tilbage i cockpittet, var det ikke muligt at åbne døren. Derfor besluttede andenpiloten i henhold til flyselskabets procedurer at søge til nærmeste lufthavn. Flyet landede sikkert i Bhopal, hvorefter teknikere fik has på den genstridige dørlås.



Disciplinære forseelser

De nævnte episoder kunne have haft katastrofale konsekvenser, hvis den tilbageværende pilot i cockpittet pludselig havde fået et ildebefindende.



Heldigvis er der muligheder for, at kabinepersonalet kan åbne døren til cockpittet ved at taste en nødkode. Det fordrer dog, at dørlås og de tilhørende systemer fungerer efter hensigten. Det findes der også et par relativt kontroversielle eksempler på, hvor disciplinære forseelser kunne have fået alvorlige konsekvenser.



Air New Zealand B772 – 21. maj 2014

Et Boeing 777-fly fra Air New Zealand var undervejs fra Perth til Auckland med en forsinkelse på grund af en uanmeldt alkohol- og narkotikatest af andenpiloten før afgang.



Kaptajnen var tilsyneladende rasende over forsinkelsen, og de to piloter havde været i skænderi undervejs på flyveturen. Andenpiloten forlod på et tidspunkt cockpittet for et toiletbesøg og benyttede samtidig lejligheden til at drikke en kop kaffe og sludre lidt med kabinebesætningen.



Da andenpiloten ville vende tilbage til cockpittet, blev døren ikke åbnet af kaptajnen. Efter tre forgæves forsøg måtte andenpiloten hjulpet af kabinebesætningen benytte nødproceduren, hvorefter han kunne komme tilbage i cockpittet. Her sad en stadig rasende kaptajn, hvis stolthed var blevet ramt på grund af den forsinkede afgang.. Kaptajnen hævdede, at han havde været fokuseret på navigation af flyet, hvorfor han ikke reagerede på ønsket om at åbne døren.



Begge piloter blev efterfølgende “grounded“ og sendt tilbage på skolebænken. Kaptajnen fik to uger væk fra cockpittet, mens andenpiloten måtte nøjes med en uge.



Transavia B738 over Middelhavet – 20. september 2012

Et Boeing 737-800 fly fra Transavia befandt sig over Middelhavet nær Kreta på en flyvning fra Hurghada i Egypten til Amsterdam. Kaptajnen besluttede sig for et toiletbesøg, og da han forsøgte at vende tilbage til cockpittet, kom der ikke svar fra andenpiloten.



Kaptajnen allierede sig med kabinepersonalet, der fik døren åbnet ved hjælp af nødproceduren. Da kaptajnen kom ind i cockpittet fandt han andenpiloten i dyb søvn.

Samtlige eksempler i denne artikel er hentet fra det omfattende arkiv hos Aviation Herald, der registrerer hændelser indenfor luftfarten.