Læger får særlige vilkår hos Lufthansa

Hos Lufthansa får danske læger en særstatus, når de er på rejse med selskabet. Udover 5.000 point for medlemskab af Miles & More, har lægerne også andre fordele.

“Er der en læge tilstede?“. Denne henvendelse fra kabinepersonalet, kan flyrejsende af og til opleve, hvis en passager bliver syg undervejs på en flyvning.

Ofte bliver medpassagererne urolige ved sådanne annonceringer, hvorfor Lufthansa har taget initiativ til at identificere eventuelle læger ombord på selskabets fly. Dermed bliver det muligt diskret at henvende sig til en læge ombord, uden at de øvrige passagerer bliver orienteret.

Det er en af begrundelserne for, at Lufthansa forsøger at tiltrække lægerne gennem et særligt program, hvor man udover 5.000 bonuspoint i Miles & More loyalitetsprogrammet også opnår andre fordele. Det skriver avisen.dk.

Udover særlige fordele vil lægerne også modtage en konkret belønning, hvis der bliver brug for deres hjælp undervejs på en flyvning. At have entæt relation til passagerer, der er læge af profession, er nemlig en god forretning for Lufthansa og andre luftfartsselskaber. Hermed kan man undgå dyre mellemlandinger og andre følgeomkostninger i forbindelse med alvorlige sygdomstilfælde ombord på flyene.

Lægernes egen organisation er dog ikke særligt begejstrede for ordningen. “Jeg er dybt forundret. Lægen er forpligtet til at hjælpe mennesker i nød,“ siger formanden for Lægeforeningens etisk udvalg Poul Jaszczak til avisen.dk.

Til avisen.dk udtaler Country Manager John Nielsen fra Lufthansa: “Vi har været noget overraskede over den store respons, der har været fra lægernes side.“