(Arkivfoto: Mark Harkin)

Landsholdet fløj fra lukket lufthavnsterminal

Da DBU og fodboldlandsholdet i går rejste fra København mod Warszawa, skete det fra Terminal 1, som CPH konsekvent har nægtet flyselskaberne at benytte.

Torsdag eftermiddag kl. 15.00 satte et af de matsorte Alsie Express-fly kursen mod Warszawa-Chopin lufthavnen med det danske fodboldlandshold som passagerer. På lørdag skal A-landsholdet nemlig spille VM-kvalifikationskamp mod Polen.

Normalt vækker det opsigt, når de kendte fodboldspillere rejser fra Københavns Lufthavn. Men gårsdagens flyvning til den polske hovedstad var en smule gemt væk for offentligheden. Kilder i lufthavnen fortæller, at indcheckning og sikkerhedskontrol foregik fra lufthavnens Terminal 1, der i mere end et år principielt har været lukket for trafik.

Terminal 1 er nemlig den tidligere indenrigsterminal, som til daglig står tom, mens passagermængderne i Terminal 2 og 3 er ganske betydelige. Derfor har flere charterflyselskaber udtrykt interesse for at få lov at flyve chartergæster fra Terminal 1, hvilket lufthavnen blankt har afvist.

Charterflyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia vil eksempelvis gerne flyve chartergæster fra Terminal 1, så man undgår trængslen i shopping-området i centralhallen.

”Vores gæster skal helst have en afslappet start og ikke skulle stresse til deres bedste uger på året. For dem er det vigtigere med en velfungerende lufthavn – de tager ikke i lufthavnen for at købe en Hugo Boss habit eller radioudstyr som en B&O højttaler,” sagde kommunikationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines Scandinavia for et par uger siden til CHECK-IN.dk.

Terminal 1 til VIP-flyvninger
Men når det handler om DBU og det danske fodboldlandshold gælder der andre regler. Fodboldspillerne skal givetvis heller ikke købe Hugo Boss-habitter på vej til en vigtig VM-kvalifikationskamp i Polen. Men landsholdets charterflyvning var tilsyneladende omfattet af begrebet VIP-flyvninger, hvor det godt kan lade sig gøre at benytte den tidligere indenrigsterminal.

“Vi sammensætter individuelle VIP-løsninger, både i Kastrup og Roskilde, og vi benytter naturligvis alle de faciliteter vi har, inklusive Terminal 1,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Den tomme Terminal 1, hvor det hverken er muligt at få vådt eller tørt, er således indtil videre blevet en del af VIP-faciliteterne, der blandt andet også omfatter VL-terminalen.

“Vi har en lang række VIP-løsninger, som vi tilbyder vores kunder. OL-atleterne blev modtaget i VL-terminalen. Statsbesøg kan også ske her, ligesom vi eksempelvis har Kongeporten og Kongeværelset,” uddyber pressechefen.

Alsie Express fik i øvrigt stor opmærksomhed, da selskabet under EM-slutrunden i Frankrig i sommer fløj det tyske landshold rundt til kampene, og DBU har flere gange benyttet det rummelige ATR72-500 fly med kun 46 sæder og en benplads, der er Business Class værdig.

 

Relaterede artikler:

På stille tur tilbage til fortiden

Selskaber bakker op om terminal-genåbning

Flyselskab vil have Terminal 1 i CPH genåbnet

Aalborg: Genåben indenrigsterminal i CPH

Indenrigsterminal i CPH lukkes