(Foto: Morten Lund Madsen)

Lang udsigt til fugleradar i CPH

Selvom det er mere end fem år siden, at Havarikommissionen anbefalede, at Københavns Lufthavn fik en fugleradar, så kan der gå yderligere op til to år før en radar vil blive testet.

I nogle tilfælde kan Københavns Lufthavn godt rykke hurtigt. Således tog det dem kun godt to år at opføre en særlig lavprisfinger, da en gruppe af erhvervsfolk i 2008 lancerede ideen om at etablere en konkurrerende lavpristerminal – det såkaldte Terminal A projekt. I oktober 2010 stod CPH GO færdig og var medvirkende til, at Terminal A projektet aldrig blev til noget.

På andre områder rykker man ikke så hurtigt. Et af de områder er når det kommer til at opsætte en fugleradar. Efter en kollision i oktober 2009 mellem et SAS-fly og en fugleflok anbefalede Havarikommissionen i 2010, at man så på muligheden for at opsætte en fugleradar i Københavns Lufthavn til observation og varsling af fugle på træk i mørke og ved nedsat sigtbarhed.

Mere end fem år senere er der dog ikke sket noget endnu. Københavns Lufthavn har stadig ikke nogen fugleradar. Og det på trods af, at eksempelvis bestanden af gæs i Nordeuropa er kraftig vækst, og på trods af, at Københavns Lufthavn oplever stadig flere kollisioner mellem fly og gæs.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så har der fra 2009 til 2014 været 13 kollisioner mellem fly og gæs i luftrummet over og i nærheden af Københavns Lufthavn. Alene i 2014 var der fem såkaldte birdstrikes med gæs involveret.

Vil blive prøvekørt
Ifølge Københavns Lufthavn, så er opstillingen af en fugleradar dog ikke nært forestående. Lufthavnen har godt nok gennem de seneste to år deltaget i et udviklingsprojekt af en ny type radar. Når en prototype af den nye radar er klar, vil den bl.a. blive opstillet i lufthavnen, hvor den bliver prøvekørt. Og det varer lidt endnu.

”Udviklingen af radaren forventes færdig inden for et til to år, og når den er gennemprøvet, vil vi tage stilling til, om den skal sættes i drift,” forklarer kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn.

I Amsterdam Schiphol-lufthavnen – som Københavns Lufthavn ynder at sammenligne sig med – har man siden 2013 anvendt en fugleradar.

Foto: Morten Lund Madsen.