Paris-CDG - Terminal 2F (Foto: Groupe ADP)

Langdistance trak Europa op

Det var trafik ud af Europa, som sikrede de europæiske luftfartsselskaber fremgang i 2012.

Den europæiske økonomi har det stadig svært og det påvirker europæernes lyst til at flyve. Især kniber det med lysten til at flyve inden for Europa. Således falder passagertallene for den intra-europæiske flytrafik i 2012 sammenlignet med 2011. Men en tilsvarende større vækst i flytrafikken til og fra andre kontinenter, er med til at sikre en vækst på 5,3 procent i den europæiske flytrafik. Det viser tal fra den internationale luftfartsorganisation IATA.

Den europæiske vækst er på præcis samme niveau som væksten på verdensplan. Væksten i den verdensomspændende flytrafik er faldet fra 5,9 procent i 2011, men holder sig over gennemsnitttet gennem de seneste 20 år på fem procent.

Langt stærkere end forventet
Luftfartsselskabernes regnedrenge har haft held med at tilpasse kapaciteten til efterspørgsel. Således fik selskaberne verden over en gennemsnitlig belægningsprocent i 2012 på 79,1 procent. Det er noget nær rekord.

I Europa kunne luftfartsselskaberne notere sig en imponerende høj belægning på 80,5 procent. Sammen med en række kosolideringer og farvel til tabsgivende aktører, betyder den høje belægning, at de europæiske luftfartsselskaber samlet set kommer ud af 2012 med break-even. IATA konstaterer, at det er en langt stærkere økonomisk performance, end man ville forvente under de hårde økonomiske betingelser, som hersker netop nu i Europa.

De regioner, der sidder forrest i vækstfeltet er Mellemøsten, Sydamerika og Afrika med passagervækst på hneholdsvis15,4 procent, 8,4 procent og 7,2 procent. Til gengæld må de tre regioner se sig sat til vejrs af de nordamerikanske selskaber, når det kommer til at udnytte flyene bedst muligt. Således havde selskaberne på det nordamerikanske kontinent i gennemsnit en belægning på 82,0 procent i 2012.

IATA forventer at passagervæksten i 2013 bliver på omkring 4,5 procent.