Langt større potentiale i Asien-ruter end Houston

Mere end dobbelt så mange passagerer rejste i 2012 fra København til Hong Kong som til Houston. Interessen fra andre end olieindustrien for en SAS-rute til Houston kan derfor være begrænset.

Mindre end 17.000 passagerer fløj i 2012 til Houston fra København via andre lufthavne, da der ikke er en direkte rute mellem de to byer. Som beskrevet på CHECK-IN.dk i fredags, så er A.P. Møller – Mærsk og andre skandinaviske olieselskaber sammen med SAS langt fremme i arbejdet med at etablere en rute fra København, Oslo eller Stavanger til Houston.

Men hvis man studerer Københavns Lufthavns liste over ubetjente ruter, hvor der i dag ikke flyves direkte til fra Amager-lufthavnen, så vil man se, at langt flere passagerer i 2012 fløj fra København til store asiatiske destinationer som Hong Kong, Delhi, Manila og Seoul via lufthavne som Frankfurt, Amsterdam, Paris Charles de Gaulle, Beijing og Bangkok end til Houston.

Man kan derfor med rette spørge, om ikke det ville være mere interessant for det øvrige skandinaviske erhvervsliv, at SAS brugte sine ressourcer på at åbne en eller flere asiatiske ruter.

Ikke i top 25
Houston er ikke med på Københavns Lufthavns top 25 over ubetjente ruter, og lufthavnen ønsker ikke at oplyse hvor mange passagerer der sidste år fløj frem eller tilbage mellem de to lufthavne. Men nummer 25 på listen er Denpasar på Bali, som 17.139 passagerer i 2012 fløj til eller fra. Derfor fløj højest 17.000 passagerer i 2012 mellem København og Houston.

Til sammenligning fløj 35.164 passagerer til eller fra Hong Kong, hvilket sikrer Hong Kong en femteplads på listen – kun overgået af New York, Los Angeles, Miami og Beirut. Og for Delhi, Manila og Seoul er tallene knap 30.000 passagerer.

Tæt og aktiv dialog
A.P. Møller Mærsk, norske Statoil samt en række andre skandinaviske olieselskaber er meget optaget af at få en direkte rute til oliebyen Houston, der også har en stor havn og er United Airlines’ store trafikknudepunkt for trafikken til Mellem- og Sydamerika. Og selskaberne diskuterer muligheden med SAS.

”Vi er i tæt, aktiv og positiv dialog med SAS og har været det i et stykke tid,” fortalte Global Head of Travel and Related Activities i A. P. Møller Mærsk, Mette Christensen, til CHECK-IN.dk i fredags.

Asien vigtigste vækstmarked
Men hos FLSmidth, der blandt andet bygger cementfabrikker over hele verden, har man ikke noget særligt ønske om en Houston-rute.

”Vi har aktiviteter over hele verden. Og derfor er det vigtigste for os, at Københavns Lufthavn er et trafikknudepunkt med så mange direkte ruter som overhovedet muligt,” understreger communications manager, Jesper B. Larsen, fra FLSmidth over for CHECK-IN.dk.

Hos bryggerigiganten Carlsberg har man heller ikke det store behov for en Houston-rute.

”Vi har næsten intet salg i USA og derfor heller ikke særlig megen rejseaktivitet dertil. Asien er det vigtigste vækstmarked for os, og vores asiatiske hovedkontor ligger i Hong Kong,” siger informationschef Jens Bekke fra Carlsberg, der har ikke mindre 42 bryggerier i Kina.

Døren åben for mindre fly
Hos SAS bekræfter man, at man er idialog med de skandinaviske olieselskaber om en Houston-rute. Men om ruten skal udgå fra København, Oslo eller Stavanger er endnu ikke afgjort.

“Det er rigtigt, at vi er i dialog med en lang række olie- og olieservice selskaber for at se på, om det er muligt at skabe forudsætningerne for at åbne en rute. Vi har en god og konstruktiv dialog, men der er ikke truffet nogen beslutninger endnu. Derfor er det også for tidligt at sige noget konkret om, hvor vi eventuelt skal flyve fra og med hvilke fly, “ siger salgs og marketingdirektør i SAS, Eivind Roald.

Han holder dermed døren åben for aten eventuel rute ikke nødvendigvis betjenes med et af SAS’sædvanlige Airbus A340 og A330 langdistancefly, men i stedet med et mindre flyiAirbusA320-serien eller Boeing 737-familien med ekstra store brændstoftanke og dermedlængere rækkevidde endpå et standard A320- eller 737-fly.

SAS åbner i dag en ny rute fra København til San Francisco og lukker samtidig ruten til Bangkok. Derudover har SAS interkontinentale ruter fra København til New York Newark, Washington og Chicago i USA samt Beijing, Tokyo og Shanghai i Asien. Newark betjenes også fra Oslo og Stockholm, ligesom Chicago også beflyves fra Stockholm.