Lars Thuesen har købt 20 procent af airBaltic

Jet Time-ejer Lars Thuesen har netop underskrevet en aftale, der sikrer ham 20 procent af aktierne i airBaltic, som han forventer bliver det mest effektive regionale flyselskab i Europa.

Finansmanden Lars Thuesen kan nu føje endnu en ejerpost til sine mange investeringer i sit mini-konglomerat af virksomheder, der går lige fra bankvirksomhed over mikro-bryggerier, rejsemedier og fodboldklubber til international luftfart.

Således underskrev Lars Thuesen fredag i sidste uge en aftale med den tyske investor Relph-Dieter Montag-Girmes om at overtage selskabet Aircraft Leasing 1 SIA, der ejer 20 procent af airBaltic, der er Baltikums største flyselskab. Den resterende del af airBaltic ejes af den lettiske stat.

“Jeg er glad for at vi fik gennemført handlen, og at jeg nu er minoritetsaktionær i Air Baltic. Jeg synes, at airBaltic er en meget spændende virksomhed, der efter en velgennemført turnaround fremstår som en veldrevet profitabel virksomhed, placeret geografisk interessant i en region med store vækstmuligheder og med rimelige omkostningsniveauer. Når dertil kommer en meget aggressiv flådeplan, der om få år vil give Air Baltic det absolut mest effektive og moderne produktionsapparat noget regionalt flyselskab vil have i Europa, er der meget spændende perspektiver,” siger Lars Thuesen til CHECK-IN.dk.

Lars Thuesen (Foto: Scandinavian Travel Media)

Ralph-Dieter Montag-Girmes, der solgte aktierne til Lars Thuesen, har ejet aktierne i 14 måneder. Den 4. februar sidste år købte den tyske investor aktierne af den lettiske stat for 52 mio. euro, eller hvad der svarer til næsten 390 mio. kroner. Hvad aktierne er blevet handlet for i forbindelse med overgangen til Lars Thuesen, er der ingen informationer om.

“Det er aftalt at handelsbetingelserne forbliver mellem parterne, så prisen kan jeg ikke kommentere på,” lyder det fra Lars Thuesen.

Ingen sammenhæng med Jet Time
Med investeringen i airBaltic vil Lars Thuesen fremadrettet være engageret i to flyselskaber. I forvejen er han eneejer af Jet Time, der er ved at arbejde sig ud af en krise, der i det seneste regnskabsår kostede et underskud på 300 mio. kroner.

I sidste uge kunne Jet Time i en pressemeddelelse oplyse, at selskabet havde sikret sig en korttidskontrakt med airBaltic, hvor Jet Time i perioden fra den 1. maj til den 18. juni skal beskæftige et Boeing 737-300 fly fra det lettiske flyselskabs base i Riga. En transaktion, der kunne foranledige markedet til at tro, at Lars Thuesen vil forsøge at skabe en kommerciel sammenhæng mellem sine to luftfartsinvesteringer.

“Der har været spekuleret i, at denne investering hænger sammen med mit ejerskab i Jet Time. Det er helt forkert, idet det er et hundrede procent uafhængigt af hinanden. Jeg har selvfølgelig bemærket mig de gode relationer selskaberne imellem, og håber at dette måske kan udvikles til fælles bedste, men dette skal ske uden skelen til mine ejerinteresser og være baseret på en klar win-win for begge parter,” understreger Lars Thuesen.

Staten vil sælge aktierne
Inden længe vil Lars Thuesen få en ny medinvestor i airBaltic. Den lettiske stat har sat de resterende 80 procent af aktierne til salg via en finansiel rådgiver, der i øjeblikket arbejder på at finde en industriel investor, der skal kunne udvikle flyselskabet.

Kravene fra staten til den nye investor er blandt andet, at Riga International Airport skal forblive selskabets trafikknudepunkt, ligesom de samarbejdsaftaler med andre flyselskaber, der allerede i dag er indgået af airBaltic, skal respekteres. Herudover skal den nye investor følge strategiplanen Horizon 2021 til dørs, hvilket omfatter en vækstplan, hvor antallet af fly skal udvides til 34 i 2021, mens passagertallet skal øges med 30 procent til fire millioner.

AirBaltic har hovedkontor og base i Riga og flyver til 60 destinationer i Europa, Mellemøsten og SNG-landene, der omfatter de 11 tidligere republikker under Sovjetunionen. Selskabet blev etableret i 1995 og har i dag en flåde bestående af 26 fly fordelt på 12 Bombardier Q400NG, 11 Boeing 737-fly samt tre helt nye Bombardier CS300. I 2016 transporterede airBaltic i alt 2,9 mio. passagerer.

 

Relaterede artikler:

Lars Thuesen: Tæt på køb af airBaltic-aktier

SAS opsiger codeshare med airBaltic

AirBaltic lancerer rute til Abu Dhabi

AirBaltic har SAS i kikkerten til aktiesalg

AirBaltic-topchef i Etihad-frieri