Lars Thuesen (Foto: Scandinavian Travel Media)

Lars Thuesen: Tæt på køb af airBaltic-aktier

Jet Time-ejeren Lars Thuesen bekræfter, at han er tæt på at købe 20 procent af aktierne i airBaltic. Investeringen har dog intet at gøre med Jet Time.

Den danske finansmand Lars Thuesen har igennem et stykke tid været i forhandlinger med tyske Rolf Montag-Girmes, der gennem selskabet Aircraft Leasing 1 ejer 19,95 procent af airBaltic. Den tyske investor ønsker at sælge sin aktiepost, og Lars Thuesen står klar til at lægge penge på bordet for at blive medejer af det lettiske flyselskab.

Det bekræfter Lars Thuesen til CHECK-IN.dk.

I tirsdags havde Lars Thuesen et møde med repræsentanter fra den lettiske regering for at opnå tilladelse til at købe ejerposten fra den tyske investor.

“Der foreligger en aktionæroverenskomst mellem airBaltic og Aircraft Leasing 1, og det kræver en tilladelse at sælge aktieposten videre,” siger Lars Thuesen til CHECK-IN.dk om årsagen til besøget i Letland.

“Der udestår de afsluttende forhandlinger, men vi er enige om hovedlinjerne, og vi forventer at det hele er på plads inden månedens udgang.”

Da Rolf Montag-Girmes sidste år i marts måned købte sig ind i airBaltic, måtte han ifølge baltiske medier betale i omegnen af 52 mio. euro – eller godt 390 mio. kroner for aktieposten.

Ingen sammenhæng med Jet Time
Det kom for nyligt frem, at den lettiske stat har hyret en finansiel rådgiver til at finde en industriel investor, der kan overtage statens ejerpost, da man ønsker, at flyselskabet skal på private hænder for bedst muligt at kunne udvikle sig. Dermed ved Lars Thuesen ikke, hvem der fremadrettet bliver medinvestor i airBaltic.

AirBaltics første Bombardier CS300 ruller ud fra malerhallen. (Foto: Bombardier. )

“Hvad det ender med, ved jeg ikke endnu, da processen lige er gået i gang. Jeg synes dog, at der er spændende at være med,” lyder det fra den danske finansmand.

Selvom airBaltic i dag beskæftiger 11 Boeing 737-fly, hvilket er samme flytype som Jet Time benytter, så afviser Lars Thuesen, at der skulle være synergi eller samarbejdsmuligheder mellem airBaltic og Jet Time.

“Jeg kan ikke se nogle samarbejdsmuligheder, da det slet ikke er med den kasket på, at jeg går ind i det her. Det er rent opportunistisk,” lyder det fra Jet Time-ejeren.

Lars Thuesen forklarer, at airBaltic efter hans opfattelse kommer fra at være et selskab med store problemer til i dag at være veldrevet. Den flådefornyelse, der er igangsat med Bombardier CS-flyene vil kunne gøre airBaltic til et yderst attraktivt regionalt flyselskab om tre til fire år.

 

Relaterede artikler:

SAS opsiger codeshare med airBaltic

AirBaltic har SAS i kikkerten til aktiesalg

AirBaltic-topchef i Etihad-frieri

AirBaltic klar til første CS300-flyvning

​AirBaltic ind på chartermarkedet

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.