- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lavere afgifter får Widerøe til at øge på CPH-ruter

Widerøe kvitterer nu for Københavns Lufthavns kommende afgiftsnedsættelse ved at øge kapaciteten på sine to CPH-ruter.

Københavns Lufthavns beslutning om at nedsætte passager- og startafgifter fra 1. april i år smitter nu direkte af på betjeningen af to ruter fra lufthavnen. Det er på ruterne til lufthavnen Sandefjord-Torp 120 kilometer syd for Oslo og Kristiansand, som det norske regionalflyselskab Widerøe opererer.

Fra den 25. juni øger selskabet betjeningen af Kristiansand-ruten fra to til tre daglige flyvninger. Og fra 13. august øger Widerøe betjeningen af ruten mellem København og Sandefjord-Torp fra to til tre daglige flyvninger på hverdage og søndage. Flyselskabet lægger ikke skjul på at øgningerne skyldes afgiftsnedsættelserne.

”Det er meget rart at kunne imødekomme vores kunders ønsker om hyppige frekvenser mellem Sandefjord-Torp og Kastrup. Reduktionen i afgifterne giver os mulighed for at øge fra 13. august til en ekstra daglig rundtur. En direkte respons til erhvervslivet og vores gode kunder, som længe har været tro mod Widerøe,” siger informationschef hos Widerøe Catharina Solli i en pressemeddelelse, der kun omhandler Sandefjord-Torp.

I frit fald
De ekstra tredje afgange vil give rejsende fra Sydnorge bedre muligheder for at flyve videre ud i verden fra Københavns Lufthavn. Netop den såkaldte transfertrafik er noget af det, som afgiftsnedsættelsen især skal være med til at give CPH mere af. Transferpassagerernes andel af det samlede passagerantal har nemlig været i frit fald i Københavns Lufthavn gennem flere år, så mindre end hver femte passager i dag er i transfer.

Så mens afgifterne over en bred kam nedsættes med i gennemsnit 10 procent, så er der afgiftsnedsættelser på op til 35 procent til de selskaber, som betjener ruter i CPH’s optageområde, som er med til at føde transferpassagerer ind til lufthavnen.

To af de ruter er netop Widerøe-ruterne til og fra Sandefjord-Torp-lufthavnen samt til og fra Kristiansand. Men for at blive betragtet som feeder-ruter og gøre sig fortjent til den særligt høje rabat, så skal man betjene sin rute mindst tre gange om dagen, lyder kriterierne fra Københavns Lufthavn. Og det begynder Widerøe altså nu på på sine to CPH-ruter.

38 interkontinentale ruter
Widerøes oprustning vækker ikke overraskende begejstring i Københavns Lufthavn.

”Vi ønsker at styrke Københavns Lufthavn som nordeuropæiske trafikknudepunkt. Så det er virkelig en god nyhed, at Widerøe reagerer på vores rabatter ved at øge til tre daglige afgange. Det styrker forbindelserne mellem Norge og Danmark. Gennem København har Widerøes passagerer mulighed for at flyve til 174 destinationer verden over, hvoraf 38 ruter er til interkontinentale destinationer i Asien og USA,” siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn Peter Krogsgaard.

Spiller på flere heste
De ekstra frekvenser på ruterne til Københavns Lufthavn er dog ikke ensbetydende med at Widerøe nu retter blikket lige så intenst mod Københavns Lufthavn som trafikknudepunkt, som det var tilfældet, da Widerøe for år tilbage var ejet af SAS.

Efter at have kappet båndene til SAS er selskabet nemlig begyndt at spille på flere heste. Det har stået særlig klart i de seneste måneder.

I januar indgik Widerøe således en større kommerciel aftale med Norwegian om at sælge gennemgående billetter med start i Widerøe-rutenettet og derfra videre på Norwegian-flyvninger, ligesom selskabet også skal flyve passagerer til Finnairs Helsinki-hub fra Bergen og Tromsø med selskabets kommende nye Embraer E190-E2-fly. Desuden indgik Widerøe i midten af februar en codeshare-aftale med KLM, således at der kan tilbydes endnu flere KLM-flyforbindelser til Amterdam fra regionale norske lufthavne.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian og Widerøe i nyt samarbejde

Lavere CPH-takster giver ikke mere Widerøe-trafik

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

Transfertrafikken i CPH i frit fald

KLM øger presset på SAS i Norge