SAS flyver på indenrigsruten mellem København og Billund. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.

Da den faste forbindelse med motorvejen over Storebælt blev åbnet den 14. juni 1998, var det samtidig indledningen til en ny tid, hvor indenrigsflyvningen ville blive udfordret ganske betydeligt.

Det kostede sidenhen indenrigsruterne fra Esbjerg og Odense livet, og i Billund Lufthavn mistede man allerede det første år 100.000 indenrigspassagerer, og i de kommende år blev passagertallet halveret fra 290.000 årlige passagerer til omkring 140.000. Det niveau har lufthavnens indenrigsrute til København ligget på lige siden.

Derfor er det også positivt for Billund Lufthavn – og SAS som operatør – at CPH den 1. april vil nedsætte flyselskabernes passager- og startafgifter, så det vil blive muligt at tilbyde billigere flybilletter på indenrigsruterne. Det vil kunne stimulere interessen for oftere at bruge fly i stedet for bil, tog og færge ved transport mellem landsdelene.

Den forventede vækst som følge af de reducerede lufthavnsafgifter, kommer dog ikke til at slå igennem for Billund-rutens vedkommende. For selvom der kan tilbydes lavere priser, vil konkurrencen fra reducerede takster på Storebælt trække i den modsatte retning. Alle kunder med Bro Bizz og en Club Storebælt eller Storebælt Erhverv-aftale har nemlig fra 1. januar fået en prisreduktion på 15 procent.

Udsigt til status quo
Derfor er det to skridt frem, og måske lige så mange tilbage, når de lavere billetpriser bliver neutraliseret af øget konkurrence fra Storebælt.

“Det man taber på gyngerne, må man vinde på karussellen, så det bliver måske et status quo, hvad angår passagertallet,” siger Billund Lufthavns marketingchef Jesper Klausholm til CHECK-IN.dk.

I 2017 var der 117.190 indenrigspassagerer, der rejste til og fra Billund Lufthavn og i dette tal var der 10.000 på DAT-ruten til Bornholm. Det betyder, at der var 107.000 rejsende på indenrigsruten til København, og det er rent faktisk det laveste antal siden 1975, hvis man ser bort fra skæbneåret 2012, hvor Cimber Sterling gik konkurs og Danmarks næststørste lufthavn var uden indenrigsrute i omkring 100 dage.

“Vi kommer nok ud af 2018 med det samme antal indenrigspassagerer som i 2017. Spørgsmålet er, om rabatten på Storebælt får den store betydning, for de totale rejseomkostninger ved at køre i bil er næsten de samme som at rejse med fly,” vurderer marketingchefen.

SAS flyver 25 gange om ugen i hver retning mellem Billund og København fordelt med fire afgange på hverdage og samlet fem afgange i weekenden. Der benyttes fly af typen ATR72-600 med plads til 70 passagerer opereret af britiske Flybe eller estiske Regional Jet.

 

Relaterede artikler:

Gratis FastTrack til indenrigsrejsende fra Billund

SAS vil etablere pendlerforening i Billund

SAS fjerner 35 procent af kapacitet på indenrigsrute

 

x

Læs Også

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Fynboer drømmer fortsat om rute-selskab

HCA Airport ved Odense fik pæn fremgang i 2017 og drømmer stadig om at få sat en stopper for snart 20 år uden ruteflyvning.

Billund Lufthavn får rute til Wien

Fra midten af november måned vil Billund Lufthavn være i stand til at tilbyde fire ugentlige flyvninger til Wien med et af Europas største lavprisflyselskaber.

Disse ruter får opstartsrabat i CPH

I alt 21 ruter bliver i øjeblikket understøttet af opstartsrabatter i Københavns Lufthavn. Ryanair står alene for en tredjedel af de 21 ruter.

Indenrigsfremgang i Sønderborg

Som den eneste provinslufthavn havde Sønderborg i 2017 fremgang i antallet af indenrigspassagerer og får i 2018 fordoblet antallet af indenrigsruter.

Norwegian får lov at sende Asien-fly gennem Rusland

Rusland åbner igen sit luftrum for specifikke Norwegian-ruter til Asien, men generelt er der stadig lukket for de rød-hvide fly.