Et af WOW Airs nuværende Airbus A330-300 fly.

Lavprisflyselskab indfører “business class”

WOW Air lancerer nu det selskabet kalder business class, men som snarere ligner konkurrenternes premium economy-produkter.

Under overskriften ”WOW air lancerer businessclass til under halvdelen af priserne hos konkurrenter” forsøger det islandske lavprisflyselskab WOW Air endnu en gang at skabe opmærksomhed med et budskab, som ved en nærmere granskning kan virke en anelse strammet.

WOW Airs nye såkaldte business class-produkt ligner nemlig mere konkurrenternes premium economy-produkt end det ligner egentlig business class.

På det nye WOW Biz får passagererne fra 1. juni nemlig 37,5 tommer benplads på selskabets Airbus A330-langdistancefly, som bruges på flere af selskabets ruter mellem Island og USA. Det er langt fra de mindst 60 tommer, som er standarden på business class hos flyselskaber i Europa og USA, hvor stadig flere selskaber udstyrer deres business class-kabiner med ”lie flat”-sæder, der kan lægges helt ned. Faktisk er det også en lille smule mindre end de 38 tommer, som SAS og mange andre flyselskaber tilbyder på deres premium economy-klasser.

Ombord på selskabets Airbus A320 og Airbus A321 fly vil de rejsende på WOW Biz have mellem 35,5 og 37,5 tommers benplads. De fly anvendes på de fleste af selskabets europæiske ruter samt på ruter til USA’s østkyst.

WOW Biz-pakken, som WOW Air kalder produktet, inkluderer en flybillet, et stk. personlig bagage, et stk. 12 kg håndbagage, 20 kg indchecket bagage, største ledige sæde, priority boarding, et måltid om bord og afbestillingsforsikring.

Selvom WOW Air’s nye business class-produkt ligger langt fra konkurrenternes produkter, så tøver WOW Air ikke med at sammenligne produkter og priser.

“Vi har arbejdet hårdt på lavere priser på flybilletterne til Island og Nordamerika for at give flere mennesker mulighed for at rejse. Vores hensigt er nu at presse priserne på businesspladser ved at udbyde mange af de samme services til en meget bedre pris,” siger Skuli Mogensen, der er administrerende direktør for WOW air.

Marginalt mere benplads
Hvis man kan klare sig uden et måltid og uden priority boarding, så har WOW Air også lanceret WOW Plus-pakken som supplement til den almindelige WOW Basic-pakke, der ikke giver passagererne mulighed for at medbringe andet end håndbagage – medmindre de betaler ekstra for det.

WOW Air’s plus-produkt er noget helt andet end eksempelvis SAS Plus, der på langdistanceflyvninger er navnet på SAS’ premium economy-produkt. Et produkt med marginalt mere benplads end på WOW Biz og med mad – modsat WOW Plus.

Samtidig med indførelsen af de nye serviceklasser ændrer WOW sine regler for hvilken bagage der er inkluderet i flybilletten. Fremover er der et stk. personlig bagage inkluderet, såsom en håndtaske, en lille rygsæk eller en computertaske. Den personlige bagage skal kunne placeres under flysædet. Den håndbagage, man betaler for, skal leve op til IATA’s standarder for størrelsen af håndbagage.

Skifte fly i Keflavik
WOW Air har tidligere mødt kritik for ikke tydeligt at forklare, at flyvninger med selskabet mellem Europa og USA inkluderer et flyskifte på Island.

I november 2015 skrev WOW Air eksempelvis i en pressemeddelelse, at man i 2016 ville åbne fire nye ruter fra København til Los Angeles, San Francisco, Montreal og Toronto. Reelt var der dog tale om, at passagererne skulle skifte fly i Keflavik-lufthavnen på Island.

Først omtalte WOW Air ruterne til Los Angeles og San Francisco. Det var annonceringen af de to ruter, som var anledningen til udsendelsen af pressemeddelelsen.

”De to nye ruter fra København til Los Angeles og San Fransisco afgår henholdsvis fire og fem gange ugentligt (…),” skrev selskabet.

Længere nede i teksten omtaltes ruterne til Montreal og Toronto, som blev annonceret tidligere samme år.

”(…) fra maj næste år starter ruterne fra København til Montreal og Toronto,” skrev WOW Air.

WOW Air omtalte kort ”en enkelt mellemlanding” i Reykjaviks Keflavik-lufthavn, men nævnte ikke, at det ikke blot er fordi flyet skal tanke. Der skal skiftes fly på samme måde som når man transferer i en hvilken som helst anden lufthavn og mellem to hvilket som helst andre flyruter.

WOW Airs flyvninger mellem København og Island klares med Airbus A320-fly, mens man er ved at erhverve sig tre nye Airbus A330-langdistancefly, som skal bruges til at flyve fra Island til Los Angeles og San Francisco.

På kant med reglerne
Hos Dansk Rejsebureau Forening mente direktør Lars Thykier, at WOW Air’s markedsføring var på kant med reglerne for god markedsføring.

”Når de markedsfører sig med at have ”to nye ruter” til USA fra København, så forventer man, at der er tale om et fly som stopper i Reykjavik for at tage flere passagerer med. Ikke at der er tale om en feederrute fra CPH, som har forbindelse til fire byer i USA. WOW Air er på kant med reglerne for god markedsføring. Om det er over stregen vil jeg ikke kunne sige med sikkerhed,” sagde Lars Thykier og fortsatte:

”Jeg ved ikke hvordan kunderne reagerer, men det må ikke være rart at finde ud af at det der var markedsført som et ”et sammenhængende produkt” i virkeligheden er lige det modsatte.”

 

 

Relaterede artikler:

WOW air øger på fire nordamerikanske ruter

WOW air overvejer Asien-ruter

WOW Air: Stop i Island fremgår tydeligt

WOW Air fortsætter navne-gimmick

WOW Air-markedsføring i en gråzone