Lavprisflyselskaber indklager SAS for EU-Kommissionen

Lavprisflyselskabernes sammenslutning ELFAA har i dag formelt indklaget SAS for EU-Kommissionen, idet man mener, at SAS har modtaget ulovlig statsstøtte. Det er tredje gang, at SAS indklages for samme forhold.

For tredje gang i løbet af fem år har lavprisflyselskabernes sammenslutning ELFAA (European Low Fares Airline Association) indklaget SAS for EU-Kommissionen. Det skete i forbindelse med aktieemissionerne i 2009 og 2010, og det er i dag sket igen med henvisning til den revolverende kreditfacilitet på 3,5 mia. svenskr kroner, som de skandinaviske regeringer var med til at garantere i november måned.

Ifølge generalsekretær John Hanlon fra ELFAA har EU-Kommissionen en pligt til at undersøge disse forhold og gribe ind, hvis man mener, at det er et brud på EU´s regler om statsstøtte.

“Den omtalte kredit blev givet for at støtte et ambitiøst program, der skulle sikre en flådefornyelse samt udvidelse af SAS.netværket, hvilket har været mærkbart konkurrenceforvridende i forhold til SAS´ konkurrenter, der ikke har adgang til sådan en statsstøtte,“udtaler John Hanlon i en pressemeddelelse.

Klager behandles stadig
En talsmand for EU´s konkurrencekommissær, Joaquin Almunia, oplyste til CHECK-IN.dk i november måned, at klagerne fra 2009 og 2010 stadig behandles i EU-systemet, hvorfor det endnu ikke er afgjort, om SAS tidligere har modtaget ulovlig statsstøtte.

I begyndelsen af 2012 besluttede EU-Kommissionen, at det ungarske flyselskab Malév skulle tilbagebetale ulovlig statsstøtte modtaget fra 2007 til 2010. Beløbet svarede til 1,3 mia. kroner, og få uger senere gik selskabet konkurs. EU-Kommissionen undersøger også i øjeblikket sager mod lettiske airBaltic samt slovenske Adria Airways. For nylig blev polske LOT frikendt for at have modtaget ulovlig statsstøtte.

Det har nemlig ikke været ualmindeligt, at de respektive regeringer i EU-landene har reddet nationale flyselskaber med emissioner, lån og garantier.

“For at få sat en stopper for, at man fortsat kunne holde liv i tabsgivende selskaber, så har EU-kommissionen defineret et såkaldt ‘one time is the last time’ princip. Den går, men kun én gang,“ sagde professor Peter Vesterdorf, der er en af Danmarks førende eksperter i EU-konkurrenceret og statsstøtte regler, til CHECK-IN.dk i november måned.

Læs også:

EU-Kommissionen undersøger statsstøtte til flyselskaber

Ekspert: Stater kan slippe afsted med ulovlig statsstøtte

Malév skal betale ulovlig statsstøtte tilbage