Lavprisflyselskaber klager over statsstøtte til Spanair

De europæiske lavprisflyselskabers sammenslutning, European Low Fares Airlines Association (ELFAA), har indsendt et klagebrev til EU-kommissionen med henblik på at gøre opmærksom på en statsstøtte på 10,5 mio. euro til kriseramte Spanair, som selskabet har modtaget fra den catalanske regering.

Økonomisk statsstøtte til luftfartsselskaber er velkendt. Lige så velkendt er det formentligt, at der i luftfartsindustrien er stor uenighed om, hvorvidt det er rimeligt, at et luftfartsselskab kan få ydet økonomisk støtte til eksempelvis køb af fly eller støtte til at komme igennem en økonomisk krise.

Men faktum er, at endnu en statsstøtte har fundet sted, nemlig til Spanair, der tidligere har været ejet af SAS. I alt har det kriseramte selskab modtaget et lån på 10.5 mio. euro, hvilket nu har fået de europæiske lavprisflyselskabers sammenslutning, European Low Fares Airlines Association (ELFAA), til at sende et klagebrev til EU-kommissionen.

Ifølge ELFAA er det fjerde gang, at organisationen fremhæver en unfair statsstøtte over for EU-kommissionen. ELFAA mener, at statsstøtten, der er ydet af den catalanske regering, er konkurrencevridende for branchen og især lavprissegmentet, der betyder, at selskaberne ikke konkurrerer på lige vilkår.

”ELFAA’s medlemmer er nødt til at konkurrere på meget ulige vilkår med et luftfartsselskab, der ingen tegn udviser på at være i stand til at tilbagebetale nogle af de tidligere tilfælde af statsstøtte. Dette fortsatte brug af skatteydernes penge til at redde luftfartsselskaberne er en uansvarlig brug af offentlige midler, især i disse tider med finansielle problemer,” siger ELFAA’s generaldirektør John Hanlon.

En talsmand fra den catalanske regering begrunder statsstøtten til Spanair med, at selskabet var brudt sammen, hvis regeringen ikke havde handlet.
Det er ikke første gang, at ELFAA har indsendt et klagebrev til EU-kommissionen. Faktisk er det ikke mere end lidt over to måneder siden, at ELFAA gik ud med samme budskab og rettede en klage mod Spanair, der ifølge ELFAA, skulle have modtaget en statsstøtte i efteråret 2010.

ELFAA består af ni lavprisflyselskaber, der tegner sig for 35 procent af den årlige ruteflyvning i Europa. Selskaberne er EasyJet, Flybe, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, SverigeFlyg, Transavia, Vueling og Wizz Air.

Foto: Spanair har fået ulovlig statsstøtte, mener den europæiske sammenslutning af lavprisflyselskaber,ELFAA.