Lavpriskampagner skal ændre passagerernes opfattelse af SAS

De hyppige lavpriskampagner fra SAS er blevet et fast element i selskabets salgs- og markedsføringsstrategi. Udover at sælge flere billetter er målet at flytte passagerernes opfattelse fra at være et selskab, der udelukkende er for forretningsrejsende til et selskab, der også tilbyder billetter til fritidsrejsende.

Mandagvar detsidste chance i denne omgang for at få fat i billigbilletter hos SAS, da selskabet afsluttede en lavpriskampagne, der harværet afvikletsiden den 9. marts. I alt kunne passagererne vælge imellem 1 million lavprisbilletter med afrejse fra den 26. april til den 9. december 2011. Det var ottende gang, at kampagnen løb af stablen, og ifølge SAS er de billige billetter med jævne mellemrum blevet et fast element i selskabets salgs- og markedsføringsstrategi.

Men hvorfor er SAS begyndt at satse på billetter til lavpris, når selskabet ikke betegner sig selv om et lavprisflyselskab som for eksempel Norwegian? Ifølge SAS er lavprissegmentet et bevidst valg for at få flere kunder i butikken.

”Det er klart, at vi ønsker at sælge flere billetter, men derudover kører vi også kampagnerne for at ændre passagerernes opfattelse af, hvad SAS er i dag. Når man som SAS har en business-filosofi og et stort fokus på de forretningsrejsende, kan det få folk til at tænke, at vi er et dyrt selskab at rejse med. Men kampagnen er med til at give rejsende et billede af, at vi også kan tilbyde billige billetter til leisure-segmentet,” siger Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS, Per Møller Jensen.

Han tilføjer, at egne undersøgelser viser, at de rejsendes opfattelse af SAS har ændret sig til, således at passagererne er blevetbevidste om, at selskabet ikke kun er for forretningsrejsende.

SAS har tidligere lanceret kampagner med billetter til lavpris, hvor man harfokuseret på specifikke ruter i udvalgte lande. Men ifølge SAS har selskabet valgt at ændre denne strategi og i stedet lanceret større sammenhængende kampagner, der dækker hele selskabets rutenetværk. SAS tror dermed på, at kampagnen har en bedregennemslagskraft med en større dominans i mediebilledet.

Det skandinaviske luftfartsselskab oplyser til CHECK-IN.dk, at kampagnen i marts har været den næstbedste af sin slags, og at denne type kampagne typisk sælger for et trecifret millionbeløb.

”Vi plejer ikke at fortælle, hvor meget vi har solgt for, men det har været en succes. Vi har solgt flest billetter til London, Oslo, Paris, Stockholm og Aalborg, og på de interkontinentale ruter har vi solgt godt på Bangkok, New York og Washington – alle med afrejse fra København.”

Kerneforretningen i SAS er stadig de forretningsrejsende, som det også tydeligt fremgår af den seneste Core SAS-strategi.