Lavprisselskaber aflyste færrest fly

De europæiske lavprisflyselskaber aflyste i februar langt færre fly end de konkurrerende netværksselskaber, fremgår det af den seneste statistik fra FlightStats, der registrerer forsinkelser og aflysninger hos 50 europæiske luftfartsselskaber.

Alle flyselskaber har stor fokus på, at alle fly ankommer til tiden. En punktlighed på 100 procent er dog uopnåelig, da mange eksterne faktorer kan påvirke, hvorvidt en flyafgang bliver forsinket.

Men mange passagerer vil sikkert hellere komme for sent frem end slet ikke at komme frem til deres destination. Et blik på Flightstats’ statistik for de europæiske flyselskabers punktlighed i februar viser, at man tilsyneladende skal vælge lavprisselskaberne, hvis man vil minimere risikoen for at ens fly bliver aflyst.

Hos Norwegian kom ”Cancelled”-skiltet kun op på lystavlen ud for 45 ud af selskabets knap 7.500 registrerede afgange i februar. Det svarer til 0,6 procent. Hos Ryanair aflyste man kun 156 afgange ud af 18.470. Det svarer til en regularitet på 0,84 procent.

I den anden ende af skalaen finder vi ikke overraskende spanske Iberia, der primært på grund af strejker måtte aflyse knap syv procent af sine afgange. Strejkerne i den tyske storlufthavn Frankfurt var medvirkende til at Lufthansa og det regionale datterselskab Lufthansa Cityline begge måtte aflyse lige under fem procent af alle afgange.

Også hos Air France og British Airways måtte man skuffe passagererne i februar, hvilket dog også var afstedkommet af henholdsvis strejker og kraftigt snevejr i Heathrow Airport. Hos franskmændene kom 6,89 procent af flyene slet ikke af sted, og hos briterne var det 2,61 procent.

Hos Swiss kunne man med 279 aflysninger, svarende til 2,61 procent af afgangene, ikke leve op til det schweiziske adelsmærke omkring pålidelighed. Heller ikke på punktlighed kunne de leve op til deres image. Således ankom kun tre ud af fire fly med de røde og hvide haleror til tiden.

Finsk duksedreng

Under vores hjemlige himmelstrøg placerede SAS sig midt i feltet med 205 aflysninger svarende lidt mere end en procent af alle afgange. Værst så det ud for Cimber Sterling hvor knap tre ud af 100 afgange blev aflyst.

Duksen i klassen af større selskaber var Finnair, der kun aflyste 26 af sine 5.483 flyvninger, svarende til 0,47 procent. Til gengæld ankom under 75 procent af de finske fly til tiden, som af Flightstats defineres som mellem nul og femten minutter efter planlagt ankomst. De Cimber Sterling-fly, der kom afsted, ankom til tiden i knap 85 procent af tilfældene. For SAS’ vedkommende var 83,72 procent af flyene til tiden.

Bundproppen blandt de største selskaber målt på punktlighed var Iberia, hvor kun godt halvdelen af selskabets knap 9.000 flyvninger ankom planmæssigt og mere end 12 procent var mere end tre kvarter forsinket.