Lavprisselskaber runder skarpt hjørne

Sammenslutningen af europæiske lavprisselskaber, som blandt andet tæller Ryanair, easyJet og Norwegian, passerede i 2012 en markant milepæl.

De såkaldte lavprisflyselskaber er kommet for at blive. Og i Europa fortsætter passagererne i stigende grad med at gå ombord i selskabernes fly og flyve ud i verden til lave priser men ofte med ekstrabetaling for kufferter, brug af kreditkort og lignende.

Således rundede de 10 medlemmer af den europæiske sammenslutning af lavprisselskaber, European Low Fares Airline Association (ELFAA), i 2012 200 millioner-mærket, da selskaberne tilsammen transporterede 202,4 mio. passagerer. Det er en fremgang på 7,2 procent i forhold til året før.

De ti ELFAA-medlemmer er easyJet, Flybe, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, Sverigeflyg, Transavia.com, Volotea, Vueling og Wizz Air.

Illegal SAS-støtte
Lavprissammenslutningen klagede fornylig til EU-Kommissionen over de lånegarantier, som blandt andet de statslige ejere, ydede SAS i november sidste år for at holde selskabet væk fra en truende konkurs. Og ELFAA undlader da heller ikke at gøre opmærksom på den sag i sin omtale af passagertallene.

”Tallene viser, at de europæiske lavprisselskaber fortsætter med at have fremgang, på trods af de mange udfordringer som vi står over for, så som fortsat illegal statsstøtte til ”flag carriers” som SAS, og det mislykkede forsøg på at implementere ”Single European Sky”,” siger ELFAA’s generalsekretær John Hanlon til Aviation Week.

Passagerfremgangen for lavprisselskaberne i en ellers økonomisk svær tid for hele Europa, viser ifølge Hanlon, at lavprisselskabernes forretningsmodel er bæredygtig og giver attraktive rejsemuligheder for forbrugerne.