Lavtlønnede betjener SAS-kunder

SAS har i dag et samarbejde med call-center virksomheden Sykes, der forventes at overtage en stor del af kundeservice-funktionerne i SAS. Sykes er ved at rekruttere mere personale til betjening af SAS, men kan dog kun tilbyde erfarne rejsebranchemedarbejdere en beskeden månedsløn.

Hos SAS kalder man konsekvent lavpris-konkurrenterne for lavserviceselskaber. Et prædikat, der kan vise sig at være en boomerang, idet SAS angiveligt har en plan om at outsource hele eller dele af Customer Contact Center (CCC) på Hedegaardsvej i Kastrup til call-center virksomheden Sykes i Odense. Nogle kunder vil givetvis mene, at SAS derfor i fremtiden vil tilbyde et lavserviceprodukt indenfor booking og kundeservice.

SAS har i forvejen outsourcet flere funktioner til Sykes, der er en amerikanskejet virksomhed med global repræsentation, der varetager kundeservicefunktioner for større virksomheder.

Lige nu annoncerer Sykes efter personale, der skal varetage billetsalg- og kundeservicefunktioner på vegne af SAS. Selvom Sykes efterlyser kandidater, der har erfaring med bookingsystemet Amadeus eller erfaring fra rejsebranchen, så er virksomheden ikke parat til at møde branchens lønniveau.

CHECK-IN.dk har talt med en rejsebranche-medarbejder, der for nylig har været til samtale hos Sykes. Den pågældende ønsker dog ikke at få sit navn offenligt frem.

“De ville tilbyde mig 18.000 kroner om måneden, selvom jeg havde mange års erfaring fra rejsebranchen og har kendskab til Amadeus,“ fortæller den pågældende rejsebrancemedarbejder.

Industriens overenskomst
Sykes er i dag tilsluttet Industriens Funktionæroverenskomst, der er indgået mellem Dansk Industri på den ene side og CO2-industri, herunder HK Privat på den anden side.

Sådan har det ikke altid været. I begyndelsen af 2008 henvendte repræsentanter fra personalet hos Sykessig til HK for at høre, om HK kunne hjælpe dem med overenskomst. I løbet af kort tid meldte over 50 procent af medarbejderne, der var beskæftiget med HK-arbejdehos Sykes, sig ind i fagforeningen, hvorefter der kunne rejses et overenskomstkrav. Herefter fik medarbejdere via overenskomsten adgang til feriefridage, pension og andre rettigheder.

Men lønnen halter det tilsyneladende stadig med. Det på trods af, at overenskomsten udtrykkeligt siger, at lønnen skal afspejle medarbejderens uddannelsesniveau, ansvar og indsats.

“Jeg har talt med flere kolleger fra rejsebranchen, der ikke ønsker at søge job hos Sykes til sådan en lav løn. Man tilbyder ikke en person med 10 – 20 års erfaring i rejsebranchen og superbruger i Amadeus sådan nogle vilkår. Men der er mange studerende, der arbejder der og er glade for det,“ siger den anonyme rejsebranchemedarbejder til CHECK-IN.dk.

Sykes søger i øjeblikket kundeservicemedarbejdere til atsælge både indenrigs- og udenrigsbilletter via indkommende telefonopkald og mail, hjælpe kunderne med deres online booking samthjælpe til med eventuelle ombokninger. Funktioner som hidtil har været udført af de SAS-medarbejdere i CCC (Customer Contact Center), der inden længe skal centralisereres, outsources til Sykes eller ud i arbejdsløshed.

Vi ville gerne have haft en kommentar fra ledelsen i Sykes, men det har ikke været muligt at komme igennem på virksomhedens hovednummer.