- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

For lidt brændstof på Primera Air-atlantflyvning

En danskregistreret Airbus A321neo fra Primera Air var tæt på at lande med for lidt brændstof efter en flyvning fra London til Toronto.

At benytte mellemdistancefly på langdistanceruter kan være udfordrende på et fuldt lastet fly og med kraftig jetstrømme imod sig. Det er hvad Primera Air har måttet sande på ruten mellem London-Stansted og Toronto. Primera Air benytter på denne rute selskabets første Airbus A321neo, der er indrettet med plads til 198 passagerer.

Den 24. juli gennemførte Primera Air den 22. flyvning på ruten siden opstarten i begyndelse af juni. På denne flyvning måtte piloterne på A321-flyet bede flyvelederne i Toronto Pearson International Airport om tilladelse til prioriteret landing på grund af lavt brændstofniveau. Det skriver Flight Global på baggrund af en bulletin fra Transportation Safety Board of Canada, der er den canadiske havarikommission.

Piloterne fik tilladelse til en prioriteret landing, og da de under nedstigningen i 8.000 fods højde (2.440 meter) blev bedt om at oplyse, hvor meget brændstof, der var tilbage i tankene, lød svaret på 2,3 ton med et estimat på 2,1 ton ved landing. Flyet landede kl. 21.10 på bane 23 efter at have fået tilladelse til direkte indflyvning.

Det fremgår ikke, hvor meget brændstof, der var i tankene fra starten, samt hvor meget, der i henhold til ICAO-kravene var afsat til henholdsvis contingency, diversion og reserve. Primera Air har dog efterfølgende udsendt en erklæring, hvori det hedder, at flyet ifølge selskabets opfattelse havde nok brændstof til rådighed.

“Flyvelederne i lufthavnen i Toronto oplyste besætningen om en forsinkelse i flytrafikken til Toronto på grund af vejrforholdene. Efter at denne forsinkelse blev udvidet, besluttede kaptajnen at anmode om en prioritetslanding. Flyet landede med brændstof nok til omkring 55 minutters flyvning, eller hvad der svarer til 2,1 ton, og det er et ton mere, end hvad der er krævet i forhold til internationale standarder,” skriver kommunikationschef Nauris Bruvelis i en mail til CHECK-IN.dk.

Over otte timer
Ombord på Primera-flyet var den pågældende dag 198 passagerer og seks besætningsmedlemmer, hvilket indikerer, at flyet har været fuldt lastet.

Flyvetiden var den 24. juli på otte timer og 10 minutter, hvilket er en time længere end den hurtigste tid på syv timer og 15 minutter på premiereflyvningen på rutenummer PF045 den 2. juni. Det kunne tyde på nogle kraftige østgående jetstrømme i 32.000 fods højde (9.750 meter), hvor hovedparten af flyvningen blev gennemført.

Primera Air råder i dag over fire helt nye Airbus A321-200neo, og det var danskregistrede OY-PAA fra Primera Air Scandinavia, der gennemførte den 5.748 kilometer lange flyvning. Flyet er udstyret med LEAP 1A-motorer fra CFM International og har en maksimal rækkevidde på 7.400 kilometer.

Det er ikke kun fra London-Stansted til Toronto, at Primera Air benytter A321neo. Flytypen anvendes også på ruterne fra Stansted Airport til Newark og Boston samt på ruterne fra Paris-CDG til Newark, Boston og Toronto.

 

Relaterede artikler:

Primera Air tilføjer ny canadisk destination

Primera Air opgiver langdistanceruter fra britisk lufthavn

Fly fra Ryanair og danske Primera Air i kollision

Primera Air har modtaget første A321neo

Boeing 757 og 767 på Primera-ruter til USA