- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Liverpool-rute støttet af strategiske årsager

Støtten til Norwegian fra den offentligt finansierede ruteudviklingsfond Copenhagen Connected til udvikling af en rute til Liverpool var strategisk begrundet, forklarer Københavns overborgmester Frank Jensen.

Fredag den 5. april 2014 kunne den tidligere fodboldspiller Jan Mølby assistere lavprisflyselskab Norwegian i forbindelse med åbningen af en rute fra København til Liverpool.

Netop Jan Mølby tog imod det første Norwegian-fly fra København, der ankom til havnebyen i Merseyside, der rummer en befolkning på 1,35 mio. Potentialet for fodboldrejser til Liverpool var da også et af de områder, som Norwegian fokuserede på, da flyselskabet åbnede ruten.

Liverpool-ruten fik støtte af offentlige midler fra ruteudviklingsprogrammet Copenhagen Connected, som Erhvervs- og vækstministeriet, Region Hovedstaden, Københavns Kommune og Region Sjælland blandt andet står bag. Copenhagen Connected, der er forankret i Wonderful Copenhagen, er en del af Global Connected, der blev etableret i 2010 for at styrke tilgængeligheden til Danmark.

Men netop tilgængelighed til Danmark og mulighed for jobskabelse i hovedstadsregionen ligger fjernt med en rute til Liverpool, der er mest kendt for fodboldklubben Liverpool FC og The Beatles.

“Indgåelsen af samarbejdet med Norwegian om en rute mellem Liverpool og København var også en strategisk beslutning fra projektledelsen i Copenhagen Connected, der forudså, at et mere intensiveret samarbejde med Norwegian kunne følge med fokus på interkontinentale ruter. Norwegians senere åbning af ruter mellem København og flere amerikanske destinationer indikerer, at projektets vurdering viste sig rigtig,“ skriver København Kommunes overborgmester Frank Jensen (S).

Svaret kommer i et brev Finn Rudaizky, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.Finn Rudaizky, der er medlem af Københavns borgerrepræsentation på vegne af Dansk Folkeparti, har flere gange forholdt sig kritisk til offentlig støtte til udviklingsprojektet Copenhagen Connected.

Svagt potentiale
Det har sidenhen vist sig, at der ikke var potentiale for en rute mellem København og Liverpool. Ruten blev lukket den 31. marts 2014 og fik således kun et års levetid.

I alt nåede 21.310 passagerer at rejse på ruten, hvilket svarer til en belægning på omkring 40 procent ved tre ugentlige afgange med Boeing 737-800 fly, der har en kapacitet på 186 sæder.

Ifølge business-casen rummede ruten fra Liverpool et jobskabelsespotentiale på 24 årsværk og en turismeøkonomisk omsætning på 16 mio. kroner.

Global Connected har siden etableringen i 2010 været engageret i åbningen af ni interkontinentale flyruter, otte europæiske ruter, to frekvensudvidelser samt en enkelt kapacitetsudvidelse.