Løsning for Blue1 er på vej

Det finske SAS-datterselskab Blue1 er angiveligt under afvikling. Flyene bliver udfaset i løbet af efteråret, men SAS bekræfter, at en løsning for Blue 1 ligger i aftalen med en ny kapacitetsleverandør.

Det finske flyselskab Blue1 har siden 1998 været en del af SAS-gruppen og har igennem de senere år primært beskæftiget ni Boeing 717-200 fly på vegne af SAS.

Flyene er ved at blive udfaset, og sidste flyvning er planlagt til begyndelsen af november måned. Herefter var det oprindeligt planen, at SAS skulle flytte ældre Boeing 737-fly over til Blue1. Men de planer blev skrinlagt for nylig.

I tirsdags kom det så frem, at SAS har gang i et omfattende udbud, hvor man leder efter en operatør, der kan betjene SAS med otte regionale jetfly med option på yderligere seks fly.

Dette må forventes at være det endelige dødsstød for Blue1, der ikke har flykapacitet til at løfte denne opgave. Herudover vil SAS angiveligt også finde en ekstern leverandør, da Cimber er udset til fremover at være selskabets interne leverandør af regionale flyvninger med jetfly.

Løsning for medarbejderne
Hos de 200 medarbejdere hos Blue1 har det naturligvis sat gang i spekulationer om fremtiden. Men når aftalen med den nye operatør offentliggøres i begyndelsen af oktober måned, vil der også være fundet en løsning for Blue1 og selskabets medarbejdere.

“Den løsning, som vi er i gang med på udbuddet af flyvninger med regionale jetfly, involverer også en løsning for Blue1,“ bekræfter pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Dermed kunne der være lagt op til en løsning, hvor Blue1-medarbejderne virksomhedsoverdrages til den nye operatør, der i stedet skal komme med flyene, mens SAS selv kan levere personalet. Hvorvidt dette bliver udfaldet af forhandlingerne, vil SAS ikke direkte kommentere.

“Det kan jeg ikke kommentere for nuværende. Vi ønsker selvfølgelig at komme til en god og fornuftig løsning for alle parter inklusive medarbejderne,“ understreger pressechefen.