London City Airport.

London-lufthavn skal udvides

Londons City-lufthavn har fået grønt lys til en udvidelse til over tre mia. kroner, som skal gøre lufthavnen i stand til at tage imod 6,5 mio. passagerer om året.

En af Londons seks lufthavne skal udvides. Det står klart efter at lufthavnen onsdag modtog de nødvendige tilladelser fra de britiske myndigheder. Det er dog ikke London Heathrow-lufthavnen, der nu kan tage første spadestik til den omdiskuterede tredje landingsbane. Det er heller ikke London Gatwick-lufthavnen, der har fået lov til at anlægge den landingsbane nummer to, som blandt andre Londons nye borgmester mener giver bedre mening at satse på frem for den ekstra bane i London Heathrow.

Det er derimod London City-lufthavnen i Londons finansdistrikt Docklands, der har fået grønt lys til en udvidelse, der har en prislap på over tre milliarder kroner.

Mere støjsvage fly
I 2019 skal syv nye standpladser, en parallel taxavej og en udvidelse af lufthavnens passagerterminal stå klar. Udvidelsen skal gøre den 29 år gamle lufthavn istand til at modtage 6,5 mio. passagerer i 2025. I 2015 satte lufthavnen passagerrekord, da 4,3 mio. passagerer gik gennem lufthavnens terminal.

Udvidelsen vil desuden gøre det muligt for lufthavnen at modtage mere støjsvage og nyere generationer af fly samt øge antallet af fly, som kan håndteres i den lille lufthavn, der har en særlig kort landingsbane. Med en ny taxavej langs med landingsbanen kan antallet af starter og landinger øges markant. I dag har lufthavnen ingen taxavej. Det betyder at fly skal taxi ned ad landingsbanen og vende rundt, når de skal starte mod vest.

Det betyder, at banen ikke kan bruges af andre startende eller landende fly så længe et fly taxier ned af banen.

Længere ruter
Den nye britiske regerings finansminister, Philip Hammond, bekræftede regeringens godkendelse af udvidelsesprojektet, da han onsdag besøgte lufthavnen, der blandt andet har forbindelse til Billund Lufthavn.

”I dag har den nye regering vist, at den er klar til at handle i den bedste interesse for den britiske økonomi. Ekspansion i London City Airport vil skabe mere end 2.000 nye arbejdspladser i det østlige London, tilføje meget tiltrængt lufthavnskapacitet i den sydøstlige del af England, og generere en ekstra omkring syv mia. kroner om året for den britiske økonomi. Da lufthavnen har langt den højeste andel af forretningsrejsende i Storbritannien, som forretninger for over 100 mia. kroner i Europa hvert år, så har regeringen i dag sendt et stærkt budskab om, at London og Storbritannien er meget åben for erhvervslivet. Jeg bifalder beslutningen og ser frem til at levere ny lufthavnskapacitet til det sydøstlige England i 2019,” understreger London City Airports direktør, Declan Collier.

Med udvidelsen håber London City-lufthavnen på, at flyselskaber får mod på at åbne længere ruter til Mellemøsten, Rusland og USA’s vestkyst. Foruden en række ruter til destinationer i Centraleuropa og Storbritannien, så har British Airways en rute fra London City til New York via Shannon i Irland.

 

 

Relaterede artikler:

Truer med at forlade London City Airport

CPH-ejere køber en lufthavn mere

Lukker rute fra København til London City

x

Læs Også

Norwegian køber Gatwick-slots fra lettisk flyselskab

Norwegian køber 28 ugentlige start- og landingstilladelser i London Gatwick Airport, således at selskabet er gearet til vækst i Storbritannien i 2018.

IAG har købt værdifulde Monarch-slots

Dyrebare landingstilladelser i London Gatwick fra det konkursramte flyselskab Monarch Airlines er blevet købt af IAG, der blandt andet ejer British Airways.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Langvarig kabinekonflikt er løst

En lønkonflikt mellem British Airways og dele af kabinebesætningen har været en af de længstvarende i Storbritannien, men nu er parterne endelig kommet til enighed.

Strid om rettigheder til Monarch-slots

Det britiske flyselskab Monarch Airlines gik konkurs i oktober, og siden har der været strid om de efterladte slottider i London-lufthavnene.