- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufhavnspakke vedtaget: Tre nye lufthavne

Et flertal i Grønlands Landsting har torsdag vedtaget en anlægslov om udbygning og etablering af tre lufthavne.

Flere hundrede Nuuk-borgere stod torsdag i kø foran en pølsevogn, som Sermersooq Kommune havde opstillet, mens man ventede på resultatet af den meget omstridte afstemning i Grønlands Landsting (Inatsisartut) om den såkaldte lufthavnspakke.

Pølser og brød var tilsyneladende det mest opfindsomme – og meget lidt grønlandske – som landets største kommune kunne diske op med, selvom der ikke fremgår af beretningen i Sermitsiaq.gl, om der måske var tale om sælpølser.

Under alle omstændigheder vedtog et flertal på 18 stemmer, hvor ni stemte imod og to undlod at stemme, en anlægslov, der sikrer 2.200 meter landingsbaner i lufthavnene i Nuuk og Ilulissat på vestkysten, mens en ny lufthavn i Qaqortoq får en bane på 1.500 meter.

Dermed vil det på sigt være muligt at gennemføre atlantflyvninger direkte til Nuuk og Ilulissat og ikke som i dag, hvor det sker til Kangerlussuaq eller Narsarsuaq og derfra videre med indenrigsfly på en strækning på mellem 300 og 450 kilometer.

Danmark bliver medejer
Den danske stat bliver kraftigt involveret i finansieringen af det grønlandske luftfartsprojekt. En kinesisk storentrepenør er udvalgt som en af flere prækvalificerede til at byde på anlægsarbejdet, og det er angiveligt frygten for, at kineserne skal få en fod inden for på Grønland, der har fået Danmark til at åbne op for statskassen.

Danmark bliver således medejer af de to kommende internationale lufthavne, og det sker ved et kapitalindskud på 700 millioner kroner samt et statsgaranteret lån på 450 millioner kroner gennem Den Nordiske Investeringsbank. Herudover er den danske stat klar til at stille yderligere 450 millioner kroner til rådighed i lånekapital.

Som en del af den samlede aftale er det planen, at Air Greenland fremover skal kontrolleres af den grønlandske regering. Hidtil har Grønlands Selvstyre ejet 37,5 procent af flyselskabet, mens SAS har siddet på andre 37,5 procent og den danske stat 25 procent. Både SAS og den danske stat har erklæret sig villige til at sælge aktierne efter en tilfredsstillende værdiansættelse.

 

Relaterede artikler:

Danmark bliver medejer af lufthavne i Grønland

Kritik af baneforlængelse i Nuuk

Air Greenland advarer mod lufthavnsplaner

Nationalbanken advarer om grønlandsk lufthavnsprojekt