Luftfartsselskaberne vil tjene penge i 2013

Den globale luftfartsindustri vil opleve økonomisk fremgang i 2013, men usikkerhederne lurer fortsat i kulissen, vurderer den internationale luftfartsorganisation IATA.

2012 var et sort år, især for europæisk luftfart, hvor luftfartsselskaberne krakkede på stribe. For branchen samlet set blev bunden ramt i tredje kvartal af 2012. Men 2013 vil blive anderledes. Det spår IATA’s prognoser.

De seneste seks måneder har stået på konstant vækst, og luftfartsbranchen vil i år kunne præstere et overskud på 10,6 mia. amerikanske dollars efter skat, svarende til 61 mia. danske kroner. Med prognoserne for 2013 ser fremtiden langt lysere ud end, hvad branchen længe har turdet håbe.

”Industriens overskud er et lille skridt i den rigtige retning. På baggrund af større optimisme til de globale økonomiske prognoser er passagertallet i fremgang, og fragtmarkedet er begyndt at vokse igen,” fortæller Tony Tyler, generaldirektør og administrerende direktør for IATA.

Overskuddet vil især blive båret frem af de Asien og Stillehavsbaserede luftfartsselskaber, som på grund af massiv vækst i både fragt- og passagermarkedet forventes at stå for 4,2 mia. dollars af branchens overskud. Selskaberne i øst efterfølges af de nordamerikanske og mellemøstlige luftfartselskaber, som vil stå for et overskud henholdsvis 3,6 mia. og 1,4 mia. dollars efter skat.

Luftfartsselskaberne i Nordamerika vil opnå fremgang på et modent hjemmemarked med håndfast tilpasning af kapaciteten til efterspørgslen, hvilket vil imødegå de stigende brændstofpriser. I Mellemøsten er det forbindelserne til vækstmarkederne, som bærer fremgangen, påpeger IATA.

Økonomisk turbulens kan stalle opsving
I Europa forventer IATA, at overskuddet lander på et mere moderat niveau med 800 mio. dollars, svarende til 4,6 mia. danske kroner. Selvom overskuddet er en forbedring af de første antagelser for 2013 og bedre end overskuddet i 2012, som endte på blot 300 mio. dollars, udgør det kun 0,4 procent af den forventede omsætning.

Det er langdistancetrafikken, som kommer til at skabe fremgangen for Europa, idet det inter-europæiske marked fortsat forventes svækket ikke mindst på grund af uroen i euro-zonen, og det bekymrer Tony Tyler.

”Forbedringen af vilkårene for luftfartsbranchen i starten af ​​2011 og 2012 gik i opløsning, da krisen i euro-området eskalerede. Det vil kunne ske igen. Virkningen af ​​den igangværende situation i Cypern er en risikofaktor, der ikke kan ignoreres,” fastslår generaldirektøren for luftfartsorganisationen, der repræsenterer 240 af verdens luftfartselskaber.

Økonomisk uro er ifølge i IATA mere kritisk end udfordringerne ved stadig stigende brændstofpriser. IATA forventer ellers, at brændstof igen i 2013 bliver den tungeste udgiftspost på luftfartsselskabernes budgetter. En forventet brændstofstigning fra 124 dollars pr. tønde i 2012 til 130 dollars pr. tønde i år gør, at brændstof fortsat vil udgøre hele 33 procent af luftfartsselskabernes samlede udgifter.

Stigning i udgifterne for luftfartsselskaberne afspejles tydeligt i forventningerne til øget effektivitet. IATA forventer, at den gennemsnitlige kabinefaktor stiger til 79,8 procent i 2013 mod 76,1 procent i 2006. Effektiviteten hjælpes især på vej af flere joint ventures på langdistanceruterne og flere sammenslutninger på indenrigsmarkederne.