Lufthansa Airbus A330-300 (Foto: Ingrid Friedl Lufthansa: 01.2006 060124_AIKA_01)

Lufthansa åbner USA-rute fra Berlin

For første gang i 16 år vender Lufthansa tilbage til Berlin-Tegel med en langdistancerute, men det tyske flyselskab også vil etablere en USA-rute fra Düsseldorf.

Ikke siden 2001 har Lufthansa opereret langdistanceruter fra Frankfurt og München, men om blot syv uger rykker det tyske flyselskab ind i Berlin med langdistancefly.

Dermed kommer Lufthansa tættere på det danske marked med sit interkontinentale produkt, da der blot er 365 kilometer og en lille times flyvning fra København til den tyske storlufthavn i Berlin-Tegel, hvorfra Lufthansa den 8. november vil flyve fem gange om ugen til New York-JFK.

Dermed lukkes et af hullerne efter airberlin, der hidtil har betjent ruten med tilslutningsfly fra Skandinavien. Men i dag flyver Lufthansa ikke mellem København og Berlin, hvorfor det vil kræve en codeshare-aftale med SAS at få skabt et attraktivt produkt for det danske marked.

Lufthansa vil flyve med Airbus A330-300 alle ugens dage med undtagelse af fredage og søndage, og der er tilrettelagt en sen eftermiddagsafgang kl. 17.35 fra den tyske hovedstadslufthavn med ankomst i J.F. Kennedy International Airport kl. 21.35. Flyet er tilbage igen i Berlin den følgende dag kl. 12.15.

Miami fra Düsseldorf
Udover den nye Berlin-rute til New York vil Lufthansa også fra den 8. november etablere en rute mellem Düsseldorf og Miami. Denne rute skal betjenes tre gange om ugen, hvilket ligeledes vil ske med Airbus A330-kapacitet.

På begge ruter vil Lufthansa tilbyde de velkendte produkter i en treklasses konfiguration, henholdsvis Business Class, Premium Economy og Economy.

Det bliver dog formentlig til et kort gensyn med Lufthansa-langdistanceruter fra Berlin og Düsseldorf. Lufthansa oplyser, at det er planen, at datterselskabet Eurowings skal overtage ruterne i sommertrafikprogrammet 2018.

Dermed kommer Eurowings til at betjene destinationer i Nordamerika, Caribien og Asien fra lufthavnene i Køln, Düsseldorf, Berlin og München. Eurowings meddelte nemlig for nylig, at man ville stationere tre langdistancefly i München næste sommer, hvorfra der skal etableres ni nye langdistanceruter.

“Det vil kun være muligt at styrke vores engagement i Düsseldorf, hvis lufthavnen kan give gunstige økonomiske tilbud og frem for alt forbedrede operationelle forhold,” siger Thorsten Dirks, der er administrende direktør for Eurowings og medlem af koncernledelsen i Lufthansa Group.

Eurowings er allerede i dag det største flyselskab i den befolkningstunge delstat Nordrhein-Westfalen, hvor lufthavnene i Düsseldorf og Køln er placeret, og lufthavnen i Düsseldorf nyder godt af den fødetrafik Eurowings leverer til langdistanceruter med Star Alliance-kollegerne hos Singapore Airlines, Air China og All Nippon Airways.

 

Relaterede artikler:

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Ni nye langdistanceruter fra München

Ni nye europæiske Lufthansa-ruter

Lufthansa åbner to nye langdistanceruter

Eurowings vil have flere langdistancefly