Lufthansa bliver rendyrket jetfly-selskab

Inden ugens udgang har Lufthansa kun jetfly tilbage i drift. Dermed går det tyske selskab den modsatte vej af SAS, der er ved at indfase nye ATR72-600 turbopropfly fra Jet Time.

Tyske Lufthansa slutter fra den 31. oktober en epoke, hvor passagererne af og til kunne stige ombord i et turbopropfly på de europæiske regionale ruter.

I forbindelse med den igangværende strategi- og spareplan, SCORE, har Lufthansa valgt at konsolidere sin europæiske flåde, der bliver en ren jetflåde. Det skriver Air Transport World.

I lørdags fløj det italienske Lufthansa-datterselskab Air Dolomiti for sidste gang med ATR72-500 fly mellem München og Trieste på vegne af Lufthansa og lukkede således den del af turboprop-epoken hos det italienske flyselskab.

Lufthansa-passagerer vil heller ikke længere kunne opleve Dash 8 Q400-fly, da samarbejdspartneren Augusburg Airways den 31. oktober ikke længere skal operere denne flytype for Lufthansa. Ophøret af samarbejdet med Lufthansa betyder, at Augsburg Airways samme dag må indstille driften.

Fremover vil Lufthansas regionale flyselskaber blot operere Embraer E-190/195 samt Bombardier-fly i serien CRJ700 og CRJ900. Lufthansa mainline-carrier vil fremover på mellemdistanceruterne benytte fly i A320-serien samt Boeing 737. På langdistanceruterne er det Boeing 747, Airbus A330, Airbus A340 samt Airbus A380.

Modsatte vej
Mens Lufthansa udfaser turbopropflyene, er SAS i stedet i gang med det modsatte. Fra i dag flyver Jet Time med to ny ATR72-600 på vegne af SAS, og indenfor det næste års tid vil dette antal blive øget til seks fly.

SAS har tilsyneladende også en strategi om konsolidering af flytyper på de regionale ruter. På vegne af SAS flyver Braathens Regional med Saab 2000, mens Cimber A/S benytter CRJ200 og ældre ATR72-500. Samarbejdet med disse operatører og flytyper ventes at blive faset ud indenfor de kommende år, hvorfor den regionale produktion hos SAS vil blive koncentreret om ATR72-600 og angiveligt også Bombardier CRJ900.