Lufthansa indfører gebyr for GDS-bookinger

Fra den 1. september vil det koste 120 kroner at bestille en flybillet med Lufthansa-gruppens selskaber, hvis rejsebureauet benytter et GDS-system.

Fra den 1. september i år bliver det dyrere at rejse med Lufthansa og datterselskaberne SWISS, Austrian og Brussels Airlines, hvis billetten er købt via et rejsebureau, der har anvendt et af de globale distributionssystemer til at gennemføre reservationen.

Det er konsekvensen af en beslutning, som Lufthansa tirsdag har meddelt rejsebranchen over hele verden.

Der indføres et gebyr på 16 euro – svarende til 120 danske kroner – for alle bookinger foretaget via globale distributionssystemer som Amadeus, Sabre og Galileo.

Lufthansas begrunder beslutningen med, at kunderne i forvejen er vant til at betale forskellige gebyrer afhængig af distributionskanal. GDS-gebyrerne har indtil videre været en del af billetprisen, men fremadrettet skal den omkostning væltes over på kunderne gennem et såkaldt DCC-gebyr (Distribution Cost Charge, red.).

Ingen dialog
Hos Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) blev man først bekendt med Lufthansas beslutning, da storkunder og erhvervsrejsebureauer tirsdag blev orienteret. Det vækker ikke ligefrem begejstring hos DRF.

“Jeg kan ikke finde ord for det. Jeg har i dag (tirsdag, red.) snakket med kolleger over hele verden, og alle er dybt rystede. Hvis man skal gennemføre sådan en beslutning succesrigt over for dem, der sælger billetterne, så skulle man i stedet have indledt med en dialog,“ lyder det fra en lettere oprevet direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

DRF-formanden kalder det dårlig proces og en dårlig beslutning, som kommer til at koste rejsebureauerne penge, hvis de skal lave særlige back-office rutiner for at undgå, at kunderne bestiller billetterne direkte hos Lufthansa for at spare det nye gebyr.

“Jeg forventer, at nogle rejsebureauer selv vil absorbere omkostningen, andre vil lave halvpris-modeller og nogle vil vælge at vælte omkostningen over på kunderne,“ forudser Lars Thykier.

Lufthansa: Urimeligt høje GDS-omkostninger
Hos Lufthansa i Danmark havde man i løbet af tirsdagen haft travlt med at kontakte de største kunder og rejsebureauerne. Først på aftenen fangede vi landechef Morten Balk for en kommentar.

“Jeg tror efterhånden, at mange kunder har accepteret, at der er forskellige fees i forskellige distributionskanaler. Vi synes, at det er urimeligt, at vi som flyselskab skal betale så store omkostninger til GDS´erne. Tiden må vise, om kunderne vil booke mere i vores egne kanaler, men jeg tror ikke, at gebyret vil gøre den store forskel,“ siger Morten Balk til CHECK-IN.dk.

Morten Balk hævder, at flere rejsebureauer havde forventet, at gebyret ville komme og som sådan ikke var overraskede.

Samtidig med introduktionen af det nye distributionsgebyr vil Lufthansa forsøge at få flere rejsebureauer over på en online-platform kaldet Lufthansa Group agent.com. Her kan rejsebureauerne opsætte tekniske løsninger til booking af Lufthansa-billetter uden gebyr.

Hos Lufthansa i Danmark forventer man dog ikke, at denne portal vil få den store udbredelse.

“Vores agentportal er ikke konvertibel med front, -mid, eller -backoffice systemerne hos rejsebureauerne. Den vil nok ikke blive brugt meget hos de store rejsebureauer,“ konkluderer Morten Balk.