Lufthansa klager over Etihad og Alitalia

I 11. time forsøger Lufthansa at råbe EU-Kommissionen op og få dem til at blokere for Etihads køb af op til 40 procent af Alitalia.

Abu Dhabi-baserede har indledt en såkaldt ”due dilligence”-proces, hvor selskabet kigger det italienske luftfartsselskab Alitalia grundigt efter i sømmene med henblik på at beslutte, om selskabet skal købe op til 40 procent af Alitalia. I perioden skal selskaberne også se om de kan blive enige om en fremtidig strategi for Alitalia og fastlægge en forretningsplan.

Men det opkøb kæmper Lufthansa med næb og klør for at få stoppet. Derfor er Lufthansa i 11. time gået til EU-Kommissionen med krav om at kommissionen blokerer opkøbet.

”Vi afviser tilbagevendende subsidier og delvis renationalisering af europæiske luftfartsselskaber. Uanset om det er europæiske stater eller om det er stater og statsejede selskaber fra lande uden for EU,“ siger en talsmand fra Lufthansa til nyhedsbureauet Reuters.

Gøre livet surt
Lufthansa har de senere år arbejdet ihærdigt med at bekæmpe fremmarchen af luftfartsselskaberne fra oliestaterne langs den persiske golf. Adskillige gange har Lufthansas afgående topchef, Christoph Franz langet ud efter selskaber som Etihad, Emirates og Qatar Airways, der med stenrige ørkenstater i ryggen er i stand til ekspandere uden hensyn til om udvidelserne er rentable. Dermed er selskaberne med til at skævvride konkurrencen på de oversøiske ruter mellem især Europa og Asien.

Lufthansa langer ikke bare ud efter selskaberne fra staterne langs den persiske golf. De retter også kritik mod de europæiske politikere, der ifølge Lufthansa har alt for travlt med at gøre livet surt for de europæiske luftfartsselskab i stedet for at sikre fair international konkurrence. Lufthansa peger blandt andet på CO2-udledningsafgifter, passagerafgifter og forbud mod natlandinger i flere store europæiske lufthavn, som initiativer, der kun gør livet sværere for de europæiske selskaber.

Rakt hånden ud
Med protesten til EU adskiller Lufthansa sig markant fra de to andre store europæiske luftfartsselskabsgiganter IAG og Air France-KLM, der begge har rakt hånden ud mod mellemøstselskaberne. IAG tæller blandt andet British Airways og Iberia, der begge er medlem af oneworld-alliancen. Her indlemmede man i oktober sidste år Qatar Airways.

Air France-KLM er gået skridtet videre og har indledt et tæt samarbejde direkte med Etihad. Hvis Etihad bliver medejer af Alitalia, så vil de gøre Air France-KLM selskab i bestyrelseslokalet. Franskmændene og hollænderne ejer nemlig i dag 25 procent af Alitalia.