- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa opsluger Brussels Airlines

Lufthansa har besluttet at købe de andre aktionærer ud af Brussels Airlines, der dermed kan integreres i Eurowings-konceptet. Det ønsker Lufthansa også SAS knyttet til.

Med fem måneders forsinkelse kom det endelig i går. Det grønne lys fra Lufthansas bestyrelse til, at den tyske luftfartskoncern bliver eneejer af belgiske Brussels Airlines.

Lufthansa-gruppen ejer i dag 45 procent af Brussels Airlines. Ved årsskiftet skal Lufthansa-gruppen benytte sig af den option man har på at kunne købe de resterende 55 procent af det belgiske flyselskabs moderselskab SN Airholding. Det besluttede Lufthansas bestyrelse onsdag.

Dermed bliver Brussels Airlines et 100 procent ejet datterselskab på linje med Swiss og Austrian Airlines.

Kolossal udfordring
Det var oprindeligt hensigten, at Lufthansas bestyrelse på et møde i april skulle have taget stilling til at udnytte optionen. I henhold til en aftale mellem Lufthansa og de øvrige aktionærer i SN Airholding, så skulle Lufthansa senest i begyndelsen af juni have givet endeligt tilsagn til at gøre brug af købsoptionen. Men bestyrelsen besluttede i april at udnytte en mulighed for at forlænge fristen for udnyttelsen af optionen.

Det skyldtes terrorangrebet i Bruxelles Zaventem-lufthavnen den 22. marts. Efter det kunne Brussels Airlines ikke benytte lufthavnen i ti dage. Selvom flyvningerne til alle destinationer var genoptaget, da Lufthansas bestyrelse holdt møde godt en måned senere, så var det stadig med et reduceret trafikprogram.

“Vores kolleger hos Brussels Airlines ligger i øjeblikket alle deres kræfter i at genetablere pålidelige operationer for deres kunder på hjemmebasen som følge af disse frygtelige angreb. Det er en kolossal udfordring under de nuværende sikkerhedsforanstaltninger og bør have højeste prioritet. Og på den baggrund er vi blevet enige med Brussels Airlines om at give os selv yderligere tre måneder til at afslutte forhandlingerne om købsvilkårene samt fastlægge det nødvendige koncept for migrationen,” sagde Lufthansa-koncernchef Carsten Spohr i april.

Luft under vingerne
Samtidig bekræftede han, at det er hensigten, at Brussels Airlines skal integreres under Eurowings-konceptet, således at koncernens hub-flyselskaber stadig skal være Lufthansa, Austrian og SWISS. Netop Eurowings-konceptet har Lufthansa brug for at få noget volumen i, så planerne om at vokse i lavprissegmentet kan få mere luft under vingerne.

Med onsdagens grønne lys fra bestyrelsen bliver Brussels Airlines det første flyselskab, der skal integreres. Brussels Airlines beskæftiger 46 fly, hvoraf 25 er i A320-serien, og ni er langdistancefly af typen A330. Disse fly passer perfekt ind i Eurowings-konceptet, der i dag har 86 fly og forventer at beskæftige i alt 98 ved udgangen af 2016.

SAS i opkøbskikkerten
Der verserede i foråret rygter i internationale medier om, at SAS også kunne være på vej ind under Eurowings-paraplyen, enten som et helt eller delvist opkøb, eller også som en slags franchise-partner.

På et investormøde i juni bekræftede Eurowings, at man havde haft SAS i opkøbskikkerten, men at man nu snarere så på muligheden for et samarbejde.

“Det er offentligt kendt, at der har været overvejelser omkring SAS, men vi har besluttet os for, at vi hellere vil drøfte en samarbejdsmodel med SAS fremfor at starte drøftelser om en overtagelse,” sagde Karl Ulrich Garnadt, bestyrelsesformand for Eurowings og medlem af Lufthansa Gruppens bestyrelse.

 

 

Relaterede artikler:

Lufthansa udskyder beslutning om køb af Brussels Airlines

Eurowings bekræfter interesse i SAS

Brussels Airlines kan blive en del af Eurowings

Lufthansa: Fremskridt i Eurowings