Lufthansa-piloter klar til at strejke

Efter en urafstemning hos 5.400 Lufthansa-piloter har et flertal på 99 procent givet opbakning til en strejke, der vil blive varslet 48 timer før ikrafttræden. Påsketrafikken synes dog sikret.

Lufthansa er ved at være i sin afsluttende fase med spare- og strategiplanen SCORE, der har til hensigt at forbedre luftfartskoncernens driftsresultat med 1,5 mia. euro.

Hidtil er man nået til enighed med kabine- og jordpersonalet om nye aftaler, men piloterne udestår stadig. Men nu har piloterne mistet tålmodigheden med det tyske selskab. En urafstemning blandt 5.400 piloter organiseret i Vereinigung Cockpit (VC) sluttede i fredags,

Hele 95,8 procent af samtlige VC-piloter hos Lufthansa Passage, Lufthansa Cargo og Germanwings deltog i afstemningen, og ikke færre end 99,1 stemte for en strejke som reaktion på Lufthansas udspil til nye løn- og ansættelsesvilkår.

Det betyder, at en strejke kan bryde ud når som helt. Piloterne vil dog af hensyn til passagererne give en varsel på 48 timer. Påsketrafikken synes dog reddet for de mange rejsende med Lufthansa.

“I øjeblikket er der ikke planlagt strejker i forbindelse med påsken, men såfremt Lufthansa går ind og udfordrer os, så vil vi genoverveje det,“ sagde chefforhandler Ilona Ritter fra Vereinigung Cockpit i fredags i en pressemeddelelse.

Ingen forhandlinger
I øjeblikket er der ingen forhandlinger mellem parterne, men det lader til, at piloterne såvel som Lufthansa er klar til at gå tilbage til forhandlingsbordet. Piloterne kræver, at Lufthansa sætter sig til forhandlingsbordet med en reel forhandlingsvilje, mens flyselskabets ledelse modsat fastholder, at der ikke kommer et nyt tilbud, men at man gerne vil forhandle frem for at skulle ud i strejker.

Det er først og fremmest lønspørgsmålet, som de to parter er uenige om. Men et andet vigtigt element er en overgangsordning for piloterne, så de kan komme på pension før de når 65 år. I dag er gennemsnitsalderen 59 år, når piloterne trækker sig tilbage, og indtil den 31. december sidste år lå der en særlig overgangsordning for piloterne. Den eksisterer ikke mere, men piloterne ønsker den genindført.

Lufthansa-piloterne strejkede sidste gang tilbage i 2010, da man var utilfredse med, at ledelsen flyttede piloter fra enheder i koncernen med de dyreste lønaftaler over til andre flyselskaber i Lufthansa-gruppen med billigere overenskomster.

Ifølge analytikere hos Barclays er Lufthansas personaleomkostninger omkring 15 procent lavere end hos Air France, men til gengæld 10 til 15 dyrere end hos British Airways, skriver Reuters.