Lufthansa-fly parkeret i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen. (Foto: Lufthansa)

Lufthansa sætter 148 fly på jorden

På årets sidste dag vil 148 Lufthansa-fly være parkeret i Rhein-Main lufthavnen i Frankfurt.

Mellem jul og nytår, når efterspørgslen på flyrejser falder markant, vælger mange flyselskaber at parkere flyene på jorden, så personalet også kan holde nogle velfortjente fridage. Det sker også hos Lufthansa, der for femte år i træk har valgt at parkere et stort antal fly i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen.

Fra den 24. december om aftenen og frem til og med den 31. december har Lufthansa skåret 75 procent af flyvningerne væk fra tidtabellen. Det betyder i år, at 135 fly var sat på jorden juledag, mens 148 fly ikke vil være luftbårne nytårsaften.

Lufthansa fortæller, at det er en stor logistisk udfordring, at få koordineret denne manøvre samt sikre plads til de mange fly. Der skal blandt andet findes parkering til op imod 60 langdistancefly, som manuelt er udvalgt for hvert enkelt fly. Det er samtidig heller ikke tilfældigt, hvordan flyene parkeres. Her benyttes princippet om “først ind, sidst ud”, således at de fly, der parkeres først, også er dem, der kommer i drift som de sidste.

“Traktorballet”
Det store planlægningsarbejde gennemføres af en Lufthansa-afdeling, der hedder Integrated Operations Control Center (IOCC). Når det nye år er ringet ind ved midnatstid den 31. december, hersker der enorm travlhed i kontrolcentret. Her skal man i løbet af få timer klargøre 50 langdistancefly og mindst et ligeså stort antal mellemdistancefly til flyvninger den kommende morgen.

De ansatte i IOCC kalder det “traktorballetten”, når de mange traktorer skal trække og bugsere flyene til gates og standpladser fra parkeringsområdet.

Lufthansa beskæftiger fra baserne i Frankfurt og München i alt 267 fly, hvoraf alene 108 er langdistancefly.

De nye bygninger til Integrated Operations Control Center (IOCC) blev indviet af den tyske forbundskansler Angela Merkel i november 2015. Tidligere var IOCC opdelt i henholdsvis Operations Control Center (OCC) og Hub Control Center (HBB). IOCC har det samlede ansvar for operationen af Lufthansas basefly i Frankfurt Rhein-Main lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa må sætte langdistancefly på jorden

Emirates tvunget til at sætte hvert 10. fly på jorden

x

Læs Også

Mange bud på Lufthansas nye farver

I 2018 er det 100 år siden, at det oprindelige Lufthansa-logo blev taget i brug, og i den anledning vil Lufthansa den 7. februar præsentere en ny flybemaling.

Automatisk check-in hos Lufthansa

Lufthansa har indført automatisk check-in, så flyselskabets passagerer fremover modtager boardingkortet direkte på deres smartphone og dermed sparer tid i lufthavnen.

Lauda overtager NIKI for næsen af IAG

Niki Lauda vinder anden budrunde og aftager dermed flyselskabet NIKI, som han har grundlagt, selv om luftfartskoncernen IAG ellers i første omgang havde sikret sig det østrigske selskab.

Hurtig adgang til indenrigsfly i München

Lufthansa har introduceret ’SmartDepart’ i Münchens lufthavn for at undgå lange ventetider for indenrigspassagerer i security og frem til gates.

De 20 største europæiske lufthavne i 2017

Der var i 2017 passagerfremgang i 19 ud af de 20 største lufthavne i Europa, og i den nederste halvdel af listen, er der sket flere rokeringer.

Sparekrav til Alitalia før Lufthansa vil købe

En gennemgribende omstrukturering er en nødvendighed for Alitalia, før Lufthansa Group vil være klar til en overtagelse.