Lufthansa Boeing 747-8I.

Lufthansa tager endnu en flop-jumbo i brug

Lufthansa tager til september det tredje eksemplar af den spritnye Boeing 747-8i i brug på ruten til Bangalore. Imens er Boeings salg af jumbojetten gået i stå.

Den meget omtalte Boeing 787 Dreamliner er ikke det eneste nye fly, som den amerikanske flyproducent sender på gaden i disse år. Boeing har også leveret de første eksemplarer af en opgraderet udgave af supersællerten Boeing 747 jumbojet. Men storebror er langt fra lige så stor en succes som lillebror. Kun 36 bestillinger fra tre luftfartsselskaber og en række VIP-kunder er det blevet til. Til sammenligning er 787’eren købt af knap 60 luftfartsselskaber i mere end 850 eksemplarer.

Den sidste ordre kom for mere end et år siden, da nigerianske Arik Air købte to eksemplarer. Dermed er salget af Boeing 747-8i reelt gået i stå og juli måneds store internationale Farnborough Airshow bød ikke på offentliggørelsen af en eneste jumbo-ordre.

Nye business class-sæder
Det første og indtil videre eneste luftfartsselskab, der har sat flyet i drift, er Lufthansa. Tyskerne satte den 1. juni deres første eksemplar af flyet ind på ruten mellem Frankfurt og Washington. Den 6. august var turen kommet til Delhi og fra 13. september begynder også Indiens it-mekka Bangalore at få besøg af den nye version af jumbojetten. Lufthansa har tidligere luftet muligheden for, at Chicago og Los Angeles kunne blive de næste destinationer.

De nye fly er de første i Lufthansas flåde af mere end 100 interkontinentale fly, som er blevet udstyret med selskabets nye business class-sæder.

Genkendelig førstesal
Mens flyet ikke har været nogen salgssucces som passagerfly, så ser det anderledes ud på markedet for fragtfly. Her har otte kunder købt i alt 70 fly, hvilket er meget taget i betragtning hvor meget mindre markedet for fragtfly er sammenlignet med markedet for passagerfly.

Den første jumbojet med den letgenkendelige første sal fløj første gang den 9. februar 1969 og er produceret i mere end 1.400 eksemplarer.

Den nye version er 5,6 meter længere end den største af forgængerne, Boeing 747-400 og det længste passagerfly i verden. Flyet udleder omkring 20 procent mindre CO2 og bruger 13 procent mindre brændstof end forgængerne.

Læs også:
Flet tæer med sidemanden hos Lufthansa