Lufthansa vil købe og sælge

Lufthansa vil købe medejerne af Brussels Airlines ud. Til gengæld vil Lufthansa selv sælge sin andel i Luxair.

Lufthansas topchef Carsten Spohr vil gerne rydde op i det sammensurium af ejerandele, som Lufthansa har i adskillige europæiske luftfartsselskaber.

Først og fremmest har Spohr luftet muligheden for at Lufthansa Gruppen får fuld kontrol med belgiske Brussels Airlines, som Lufthansa i dag kun ejer 45 procent af. De øvrige 55 procent ejes af en broget skare af investorer med Virgin Gruppen, Bruxelles Lufthavn og regionen Wallonien i spidsen.

Spohr kunne forestille sig, at Lufthansas datterselskab Eurowings blev brugt til at opkøbe Brussels Airlines. På den måde bliver Brussels Airlies en del af det Eurowings, som har fået en nøglerolle i Lufthansas bestræbelser på at etablere en mere omkostningseffektiv operation.

Det samme kunne være tilfældet med italienske Air Dolomiti, som Lufthansa ejer 100 procent af. Det er dog et selvstændigt selskab under ”Lufthansa Regional”-paraplyen, som tæller en række mindre feederselskaber til Lufthansa. Carsten Spohr forestiller sig, at Air Dolomiti blev en integreret del af Eurowings.

Ingen indflydelse
I den anden grøft ser Lufthansa på muligheden for at komme ud af Luxembourgs nationale flyselskab, Luxair, som Lufthansa ejer 14,44 procent af. Lufthansa har meddelt Luxembourgs minister for infrastruktur, at man gerne vil af med sin ejerandel, da den ikke giver nogen indflydelse på Luxair.

Lufthansa-Gruppen har i dag fuld kontrol over flyselskaberne Lufthansa, Lufthansa Cargo, Eurowings, Germanwings, Air Dolomiti, Lufthansa Cityline, Swiss og Austrian Airlines. Derudover ejer selskabet tyrkiske SunExpress sammen med Turkish Airlines og fragtflyselskabet AeroLogic sammen med DHL samt en andel i Luxair.

Foruden flyselskaber, så har Lufthansa blandt andet også verdens største producent af flymad, LSG Skychefs, og flyvedligeholdelsesfirmaet Lufthansa Technik i sin portefølje.