Lufthavne og flyselskaber i fælles agenda for fremtiden

Samarbejde er vejen frem, hvis fremtidens udfordringer skal overkommes. International Air Transport Association (IATA) opfordrer til innovation og fornyelse i et langt tættere samarbejde mellem lufthavne og luftfartsselskaber.

Gammelt uvenskab skal begraves og et langt tættere samarbejde etableres, hvis fremtidens konkurrencemæssige udfordringer skal overkommes.

Sådan lyder den klare melding fra den internationale luftfartsorganisation, International Air Transport Association (IATA), der opfordrer til innovation og fornyelse iet langt tættere samarbejde mellem lufthavnene på den ene side, og luftfartsselskaberne på den anden.

“Vi har brug for en fælles og fremadrettet dagsorden, der bygger på fortidens succeser og sætter innovationen i centrum forvores fælles udfordringer. Lufthavne og luftfartsselskaber har en fælles interesse i at gøre flyvning mere sikker, mere brugervenlig, mere effektiv og miljømæssig bæredygtigt. Tilsammen udgør disse udfordringer vores fælles grundlag for vækst,“ siger Tony Tyler, der er CEO og generaldirektør hos IATA.

Udmeldingen kom i generaldirektørens tale ved den årlige generalforsamling for verdens lufthavne i Airports Council International (ACI), der fandt sted iMarrakech iMarokko.

Seks kerneområder

IATA´s generaldirektør, Tony Tyler fremhævede seks kerneområder, hvor lufthavnene og luftfartsselskaberne kunne udvide samarbejdet. Det angår sikkerheden i luften, sikkerhed i lufthavnen, en bedre kundeoplevelse, investeringer i infrastruktur, miljø og afgifter.

Blandt andet fremævedes et samarbejde under IATA, hvor det lykkedes Air New Zealand og Auckland International Airport i samarbejde at reducere fejl i bagagehåndteringen med 75 procent.

Hvad infrastrukturen angik, vil den forventede fremtidige vækst i antallet af flyrejsende kræve store udvidelser af de eksisterende lufthavne eller opførelsen af nye. Også her vil det væreafgørende, at lufthavne og luftfartsselskaber arbejdede sammen, således at investeringerne i infrastrukturen foretages der, hvor der rent faktisk er behov.

International Air Transport Association repræsenterer omkring 230 luftfartsselskaber, der tilsammen udgør 93 % af verdens lufttrafik.