Administrerende direktør i Aarhus Lufthavn, Peter Høgsberg.

Lufthavnsdirektør: ‘Hvor er vores kunder?’

Trods en passagervækst på 39,6 procent i april, har der i flere perioder været for mange tomme parkeringspladser i Aarhus Lufthavn, mener direktøren.

SAS åbnede den 9. april nye ruter fra Aarhus Lufthavn til Stockholm, Oslo, München og øgede indenrigsbetjeningen til København fra syv til 10 hverdagsafgange. Herudover er der også i løbet af foråret åbnet nye fritidsruter til Nice og Palma de Mallorca.

Det har været med til at give lufthavnen et tiltrængt løft i passagertallet, der i april steg med 39,6 procent til i alt 41.428 rejsende.

Udenrigsruterne voksede med 77,4 procent fra 12.990 til 23.042 passagerer. I dette tal er inkluderet de nye SAS-ruter, men også Ryanair-ruten til Gdansk samt Czech Airlines til Prag, og disse to ruter har formentlig trukket omkring 3.500 passagerer i april. Så i runde tal har SAS leveret omkring 9.500 nye udenrigspassagerer til den østjyske lufthavn.

Det er lufthavnens ledelse som udgangspunkt også tilfreds med, selvom flere helligdage forhindrede endnu større vækst.

“Jeg stod i slutningen af måneden og kiggede ud over parkeringspladsen og tænkte, hvor er alle vores kunder? Men sagen er den, at vi har haft en del fridage i måneden, hvor vi slutter af med en helligdag. Så i relation til det, er det flotte tal,” siger administrerende direktør Peter Høgsberg til CHECK-IN.dk.

Indenrigsrute er vigtig
På trods af den markante vækst på udenrigsruterne er det også lykkedes at få flere passagerer på indenrigsflyene til København. Væksten var i april på 17,8 procent til 16.602 indenrigsrejsende. Væksten er dog beregnet ved en sammenligning med april 2017, og her faldt påsken i denne måned, hvorfor den reelle vækst er noget mindre.

Påskeforskydningerne synes dog ikke at bekymre Peter Høgsberg, der er meget begejstret for fremgangen.

“Det glæder mig, at vi er 18 procent oppe på indenrigstrafikken. Det er super vigtigt, da vi skal have en god og velfungerende indenrigsrute med god frekvens til fornuftige priser.”

Han fremhæver, at virksomheder som Vestas, Arla, Danish Crown, Systematic, Terma og Grundfos har hovedkontor i lufthavnens nærområde, og derfor er der behov for at kunne flyve hyppigt til hovedstaden, hvor ministerier og mange interesseorganisationer er placeret.

“Vi har behov for et indenrigslink. Der er årligt 1,4 millioner biler på Molslinjen, og det siger det hele. Vi er sat i verden for at servicere det naturlige optag i Aarhus og området op imod Randers.

Godt på vej
Selvom indenrigsruten er vigtig lægger lufthavnsdirektøren også vægt på, at gode forbindelser til resten af verden er mindst ligeså vigtige.

“Nu har vi fået Czech Airlines og flere nye SAS-ruter. Og så skal vi ikke glemme Stockholm, hvor Sun-Air har en god rute til Bromma. Det er meget vigtigt med en god forbindelse til en alternativ Stockholm-lufthavn,” understreger Peter Høgsberg.

Alt i alt holdes der fast i vækstforventningerne, og målet er stadig, at der i løbet af de kommede år skal mellem 100.000 og 150.000 flere passagerer igennem den østjyske lufthavn.

“Vi er godt på vej, men vi er slet ikke i mål. Rom blev ikke bygget på én dag, og heller ikke Aarhus Lufthavn version 2.0,” understreger lufthavnsdirektøren.

 

Relaterede artikler:

Nye tider i den gamle lufthavn

Fremgang over hele linjen i Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn har skudt vækstår i gang

Tilbagegang i Aarhus Lufthavn i 2017