Lukker rute fra København til London City

Efter halvanden års drift har British Airways valgt at lukke flyruten mellem København og London City Airport. I stedet overvejer Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia at gå ind på ruten.

I slutningen af september 2010 åbnede British Airways via datterselskabet BA CityFlyer på ruten mellem København og London City.

Men efter blot halvandet år på ruten er det slut. Lørdag den 26. maj bliver således den sidste afgang på ruten.

BA City Flyerhar opereret med et fly af typen Embraer E170 med plads til 76 passagerer. Der har været fløjet to gange dagligt på hverdage samt en rotation på lørdage.

Det har undret mange, at flyet har stået ubeskæftiget i næsten 5 timer midt på dagen fra kl. 11.45 til 16.35, hvilket formentlig har været en af årsagerne til, at ruteøkonomien ikke har været optimal.

“Vi har i samarbejde med Københavns Lufthavn forsøgt at finde beskæftigelse for flyet midt på dagen, men det har ikke været muligt at finde en destination, der passer i vort rutenetværk,“ forklarer Peter Rasmussen, der er chef for British Airways i Nordeuropa.

Han forklarer samtidig, at Embraer-flyet i stedet skal beskæftiges på en rute mellem London City Airport og Glasgow, hvor der er større efterspørgsel.

Overvejelser hos Sun-Air
På trods af den annoncerede lyn-exit fra ruten, er der stadig håb om, at de velkendte British Airways-farver vil kunne videreføre ruten.

Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia har aktuelle overvejelser om at overtage ruten med et Dornier 328-300 jetfly med plads til 32 passagerer. En flytype, der passer noget bedre til efterspørgslen på ruten.

Sun-Air of Scandinavia opererer i forvejen i Danmark som franchisepartner for British Airways og flyver i dag på ruten mellem Billund og London City Airport på vegne af British Airways.

“Vi er i gang med at søge slots samt indlede drøftelser med de to lufthavne. Vi har endnu ikke taget en endelig beslutning om rutens etablering, men det vil ske inden udgangen af maj måned,“ fortæller kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air of Scandinavia.

Kristian Tvergaard afviser dog at sætte starttidspunkt på ruten, såfremt Sun-Air vælger at tage over. “I givet fald vil vi starte så hurtigt, at det kan lade sig gøre.“

SASfløj gennem mange årpå ruten mellem København og London City Airportfrem til den 29. marts 2010. Ruten var opereret med indlejede fly fra Cimber Sterling, der i øvrigt selv varinde på ruten et halvt års tid, efter at SAS trak sig. Da BA CityFlyer kom ind på ruteni september måned 2010, blev Cimber Sterling imidlertid presset ud.