Lukket kontroltårn skyld i omdirigeringer

Natten til tirsdag den 1. marts var kontroltårnet i Stockholm-Arlanda Airport lukket på grund af mangel på personale. Den opsigtsvækkende hændelse betød bl.a. en omdirigering for SAS, der kalder episoden for ‘dybt utilfredsstillende’ og nu har søgt LFV om erstatning.

Forleden skete en mærkværdig hændelse i Stockholms internationale Arlanda-lufthavn, da det ellers altid bemandede kontroltårn var lukket natten mellem mandag den 28. februar og tirsdag den 1. marts.

Lukningen af kontroltårnet skyldtes øjensynligt mangel på personale hos den svenske statsvirksomhed Luftfartsverket (LFV), der har ansvaret for luftfartstjenester i svensk luftrum og dermed kontroltårnet i Arlanda – populært kaldet Arlandatornet. Bemandingsproblemet har angivveligt stået på i et stykke tid.

Lukningen fandt sted fra midnat til kl. 05.00 tirsdag morgen og fik konsekvenser for planlagte flyankomster, eftersom i alt tre fly blev omdirigeret til andre lufthavne og et fly blev forsinket samtidig med, at post og anden fragt ikke blev sendt af sted.

Det forsinkede fly var fra SAS og skulle ankomme fra London i løbet af natten. Hos SAS er man ikke tilfreds med LFV og har derfor tænkt sig at søge erstatning.

”Det er dybt utilfredsstillende og uacceptabelt, både for os og vores kunder. Det er dybest set et nationalt problem, når Sveriges største lufthavn er lukket hele natten. Dette forårsagede yderligere omkostninger for os på op til 150.000 svenske kroner til hotelophold, måltider, overarbejde for personalet og forstyrrelser i den planlagte trafik den næste dag. Derfor vil vi søge erstatning hos LFV for hændelsen,” siger Hans Ollongren, SVP Public Affairs hos SAS til CHECK-IN.dk.

De tre yderligere berørte fly, der blev omdirigeret til Landvetter lufthavnen ved Göteborg og Skavsta lufthavnen ved Stockholm, drejede sig om VQ734 fra Bagdad, opereret af Viking Airlines, Tui Fly Nordic’s BLX 728 fra Boavista på De Kapverdiske Øerog Novair’s NVR862 fra Colombo.

LFV er i gang med at undersøge omstændighederne omkring lukningen af kontroltårnet, og hvad der skal gøres for at undgå en gentagelse.

”Vi beklager dybt denne hændelse. Kontroltårnet skal være bemandet døgnet rundt,” siger Marie-Louise Koskinen, personaledirektør for LFV.