Ryanair Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Bene Riobó)

Lyde fik Ryanair-fly til at returnere til CPH

Et Boeing 737-fly fra Ryanair måtte returnere til Københavns Lufthavn, efter en passager meldte om mærkelige lyde fra flyets bageste del.

Der kan være mange specielle lyde, når man sidder i en flyvemaskine. Det er helt normalt, og de fleste af dem har en helt naturlig årsag.

Men en passager var ekstra opmærksom, da et Boeing 787-800-fly med registreringen EI-DHH fra Ryanair var lettet fra Københavns Lufthavn den 25. august med kurs mod Alicante i Spanien på rutenummer FR4020. Det skriver The Aviation Herald.

Ryanair-flyet lettede under normale forhold fra bane 22R, men piloterne stoppede imidlertid stigningen i 6.000 fods højde (1.830 meter, red), da en af flyets passagerer havde gjort besætningen opmærksom på, at der kom mærkelige lyde fra flyets bageste del– angiveligt fra et område omkring halefinnen.

Flyet cirklede herefter i 50 minutter for at reducere mængden af brændstof, inden det atter satte hjulene på jorden på bane 22L omkring 75 minutter efter starten.

”Der er ikke blevet meldt noget officielt ud, og det synes jeg er ret mærkeligt, da det virkede som en meget anspændt situation, og nogle mennesker afstod bagefter fra at gå ombord på erstatningsflyet,” sagde en unavngiven passagerer til The Aviation Herald.

Teknisk problem
De berørte passagerer kunne fortsætte deres rejse, da Ryanair fandt et erstatningsfly (registrering EI-DHR, red.), der ankom på en en flyvning fra London-Stansted, og passagererne nåede frem til i Alicante med fem og en halv times forsinkelse.

Ryanair er efterfølgende – den 31. august – kommet med en officiel udmelding om hændelsen på afgangen fra København.

”Flyet fra København til Alicante returnerede til gaten kort efter afgang på grund af en advarselslampe i flyets cockpit, som indikerede et muligt mindre teknisk problem med flyets stab trim. Flyet cirklede rundt i cirka en time og 20 minutter for at forbrænde brændstof inden en normal landing,” lyder det – og meddelelsen fortsætter.

”For at minimere forsinkelsen sendte Ryanair mekanikere fra London Stansted til København, hvor de udførte reparationer og gjorde flyet klar til at komme tilbage i luften. Det lettede til Alicante med en forsinkelse på fem timer og 30 minutter. Passagererne fik udstedt kuponer til forfriskninger, og Ryanair undskylder oprigtigt til alle, der blev berørt af forsinkelsen.”

Det er dog ikke en helt korrekt forklaring fra selskabet, da data fra Flightradar24.com viser, at flyet, der returnerede til CPH, senere blev sendt afsted på en flyvning fra København til Dublin.

Sikkert flyselskab
Stab trim kendes også som ’stabilizer trim’, der sørger for at holde flyet i balance, når det er i luften. Stab trim er placeret på bagsiden af flyets haleror, så belastningen på roret bliver mindst mulig under flyvning.

Ryanair er efterhånden vokset til at være Europas største flyselskab, og selskabet har kun haft ni alvorlige hændelser siden etableringen i 1985. Fire af hændelserne fandt sted med udgangspunkt fra Dublin, tre fra London Stansted samt én hændelse fra henholdsvis Rome Ciampino og Limoges i Frankrig.

Flyselskabet er et af verdens mest sikre i forhold til antal operationer, da man aldrig har været udsat for et havari med tab af menneskeliv.

 

Relaterede artikler:

Turbulens kvæster to på Ryanair-fly

Italiensk undersøgelse af Ryanair-flyvning til Billund

Ryanair-fly til Billund med motorproblemer

Siemens: Ingen problemer med at rejse med Ryanair