Ryanair Embraer 110 Bandeirante (Foto: Torsten Maiwald | GNU Free License)

Maersk Air-fly startede Ryanair

Ryanair blev startet ved en tilfældighed, fordi danske Maersk Air havde leveret et lille 15-personers fly, som medstifter Tony Ryan ikke vidste. hvad han skulle bruge til.

Ryanair er i dag Europas største selvstændige flyselskab med flere end 130 mio. årlige passagerer, 1.800 daglige flyvninger fra 86 baser, hvorfra der flyves til flere end 200 destinationer i 33 lande.

En imponerende position, når man tager i betragtning, at flyselskabet blev etableret i 1984 og således kun har en historie, der rækker 33 år tilbage. Hvad de færreste ved er, at det indirekte var danske Maersk Air, der var årsagen til, at det irske lavprisflyselskab blev etableret. Det afslørede den nu afdøde Maersk Air-direktør Bjarne Hansen i bogen Luftens Helte om Maersk Air og dansk luftfartshistorie.

Det var nemlig i høj grad en tilfældighed, at der i dag er noget, der hedder Ryanair. Den tidligere hovedaktionær i Ryanair, Tony Ryan (1936-2007, red.), henvendte sig i midten af 1980´erne til Maersk Air, da han havde behov for at købe fly til sit flyleasingselskab Guinness Peat Aviation. Her købte han i første omgang et par af Maersk Air´s brugte Boeing 737-200´ere.

“Efter er par måneder kom han så igen og ville nu købe yderligere to Boeing 737-200. Det ville være svært for os at afgive yderligere to fly, men han var meget vedholdende. Vi havde forinden købt Alkair, og med i dette køb fulgte et Bandeirante-fly. Det var et lille turbopropfly, og vi ville helst af med det. Vi besluttede så, at Tony Ryan måtte købe de to Boeing 737-200 på betingelse af, at han også købte vores Bandeirante fly for 1 million dollar,“ fortalte Bjarne Hansen i bogen.

Gave til sønnen
Betingelsen for at sælge de to Boeing 737-fly var således, at Tony Ryan skulle aftage det fire år gamle Embraer 110 Bandeirante, der på det tidspunkt fløj for Maersk Air-datterselskabet AirBusiness.

Kravet fra Maersk Air blev ifølge Bjarne Hansen ikke særligt godt modtaget hos irerne.

“Det var Tony Ryan alt andet end begejstret for, men han accepterede til sidst, og så blev flyet fløjet til deres hovedsæde i Shannon og placeret på marken foran direktionssædet. Ved hvert direktionsmøde spurgte Tony Ryan irriteret sine folk til, hvorfor flyet endnu ikke var lejet ud. ‘Vi har forstand på Boeing 737, ikke et lille Bandeirante,’ lød forklaringen.“

Til sidst blev det for meget for Tony Ryan. Han leasede selv flyet, og gav det til sin ældste søn Cathal Ryan, der i 1984 sammen med faderen og broderen Declan Ryan samt den irske forretningsmand Liam Lonergan (ejer af det irske rejsebureau Club Travel, red.) startede Ryanair, der ved etableringen hed Danren Enterprises.

Det var det danske fly med registreringen OY-ASY, der blev Ryanairs første fly. Med den irske indregistrering EI-BPI gik flyet i juli 1985 i luften for første gang på ruten mellem Waterford i det sydøstlige Irland og London Gatwick Airport. Flyet var indrettet med 15 sæder og en ståhøjde på 158 centimeter i kabinen.

Fra Bandeirante til Boeing 737
Ved udgangen af det første driftsår havde Ryanair 25 ansatte og transporterede 5.000 passagerer. Allerede året efter anskaffed Ryanair sig BAE748-fly med plads til 46 passagerer og selskabet fik tilladelse til at operere mellem Dublin og London i konkurrence med Aer Lingus og British Airways.

OY-MLW, der tidligere har været beskæftiget hos Maersk Air og Sterling Airlines, er nu træningsfly hos Ryanair. (Foto: Ken Fielding)

Sidenhen fulgte BAC 1-11-fly lejet fra rumænske Tarom Airlines og i 1988 kom et helt nyt ATR42-fly i flåden lejet fra Tony Ryans leasingselskab Guinness Peat Aviation, og ved årets udgang havde næsten 600.000 passagerer fløjet med Ryanair. I 1989 blev Bandeiranten trukket ud af flåden, der nu udelukkende bestod af seks BAC 1-11 og tre ATR42.

I 1994 modtog Ryanair sit første Boeing 737-fly, og passagertallet blev øget til 1,7 millioner.

I dag har Ryanair flere end 400 Boeing 737-800 i flåden, og yderligere 300 Boeing 737-fly er på vej, hvorfor det irske lavprisflyselskab forventer at transportere 200 mio. passagerer i 2024.

Træningsfly har været hos Maersk Air
Tilsyneladende har Ryanair en svaghed for fly, der tidligere har været beskæftiget hos Maersk Air. Ryanair råder nemlig over et Boeing 737-700 træningsfly (registrering EI-SEV), der tidligere har tilhørt Maersk Air, der fik flyet leveret i sommeren 2004 som OY-MLW på lease fra Pegasus Aviation, der havde haft flyet beskæftiget hos brasilianske Rio Sul, der var gået konkurs allerede i 2002.

Flyet fik lidt mere end et årstid i Maersk-farverne, inden fusionen i 2005 mellem Maersk Air og Sterling Airlines betød, at det skulle males om sidenhen blev winglet-fitted. Sterling Airlines beholdt flyet indtil konkursen den 29. oktober 2008, hvorefter Boeing-flyet fortsatte hos Aires og sidenhen Lan Colombia, inden Ryanair anskaffede flyet i maj 2015.

x

Læs Også

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.