Mærsk-fly med motorproblemer

Et Boeing 767-200 fragtfly fra det A.P. Møller-Mærsk ejede Star Air måtte i mandags lande i München undervejs fra Bergamo mod Köln, da piloterne blev nødt til at lukke ned for et af flyets to motorer.

En motor med for højt olietryk var årsagen til, at et Boeing 767-200 fragtfly fra Star Air i mandags ekstraordinært måtte foretage en landing i München på vej fra Bergamo i Norditalien med retning mod Köln-Bonn lufthavnen.

Flyets højre motor blev overophedet, hvilket tvang piloterne til at lukke motoren ned og i stedet sætte kursen mod den sydtyske lufthavn. Herefter landede flyet sikkert på bane 08R i München Airport, rapporterer Aviation Herald.

Etsøsterfly var dagen efter fremme med en ny motor, og kunne på tilbagevejen medtage fragten og flyve det videre op til Köln.

Det pågældende fly var danskregistrerede OY-SRH, der har ført en omflakket tilværelse, siden det i marts måned 1989 oprindeligt blev leveret til Britannia Airways. Der har sidenhen været forbi TACA International Airlines, Air Europa, Excel Airways, Air Atlanta Icelandic ogNigeria Airways, inden flyet i juli måned 2005 blev omdannet fra passagerfly til fragtfly hos Star Air.

Med 24 år på bagen, er det et fly, der aldersmæssigt svarer til de øvrige Boeing 767-200 fly, som Star Air råder over. Ialt 11 fly af samme type er i det danske flyselskabs flåde, og gennemsnitsalderen er i dag 24,7 år for samtlige fly.

Succesfuldt dansk flyselskab
A.P. Møller-Mærsk er stadig involveret i luftfart, selvom Maersk Air ikke længere er en del af koncernen. Star Air´s historie daterer sig helt tilbage til 1987.

I dagflyver fragtselskabet på vegne af United Parcel Service of America Inc. – i daglig tale kaldet UPS. Siden 1986 har Köln-Bonn lufthavnen været det europæiske hub for den amerikanske fragt- og kurervirksomhed.

Det var føst i 1993, at Star Air fik kontrakten med UPS, da man overtog aftalen fra Sterling Airways, der få dage forinden var krakket. I 2003 forhandlede Star Air en kontrakt med UPS, der har stillet 11 Boeing 767-200 Special Freighterstil rådighed for operationen frem til udgangen af 2015.

Star Air er 100 ejet af A/S Maersk Aviation Holding, der igen er ejet fuldt ud af A.P. Møller – Mærsk A/S. Det er et af de mest succesfulde danske flyselskaber, da selskabet i de fire foregående har haft et samlet nettoverskud på en kvart mia. kroner. Selskaber omsætter årligt for omkring 750 mio. kroner og beskæftiger op imod 200 ansatte på hovedkontoret i Dragør.