Malaysia Airlines-koncernchef har sagt op

Efter mindre et år i spidsen for kriseramte Malaysia Airlines har den tyske koncernchef valgt at sige stop.

Tyskeren Christoph Mueller har formentlig et af de hårdeste job i international luftfart. Han er nemlig øverste chef for Malaysia Airlines, der kom ud i kraftig økonomisk turbulens efter hele to af selskabets fly forsvandt eller blev skudt ned i 2014.

Nu har han da også smidt håndklædet i ringen og meddelt, at han til september stopper som direktør for det store malaysiske flyselskab, som han kom til 1. maj sidste år.

Tog hårdt fat
Mueller har tidligere stået i spidsen for irske Aer Lingus og har ry for at være god til at gøre urentable flyselskaber rentable igen. Han blev derfor spået til at være den helt rigtige mand for Malaysia Airlines.

Mueller tog da også hårdt fat ved at flytte alle selskabets aktiviteter over i et helt nyt selskab, Malaysia Airlines Berhad, som så dagens lys 1. september sidste år med en ny driftstilladelse.

Han understregede flere gange undervejs, at selskabet arbejdede ud fra en forestilling om, at der var tale om et helt nyt flyselskab, der befandt sig i opstartsfasen. At det handlede om at lægge det gamle Malaysia Airlines bag sig og starte på en helt frisk. Selskabet har droslet sine aktiviteter i Malyasias Kuala Lumpur-lufthavn ned, ligesom man har indgået et strategisk partnerskab med Emirates.

Efter mindre et år i Malaysia og kun godt syv måneder som direktør for det nye Malaysia Airlines Berhad har Christoph Mueller så alligevel fået nok. Han forklarer det med ”skiftende personlige omstændigheder”.

Skudt ned over Ukraine
2014 var et sandt ”annus horibilis” for Malaysia Airlines, der blev ramt af noget så usædvanligt som hele to flyulykker.

Først forsvandt et Boeing 777-fly med rutenummer MH370 den 8. marts fra radarerne på vej fra Kuala Lumpur til Beijing. Først mere end et år efter flyets forsvinden dukkede de første vragrester fra flyet op mange tusinde kilometer væk fra det sted, hvor flyet forsvandt. Det er stadig ikke lykkedes at finde større dele af flyet, afdøde passagerer eller flyets ”sorte bokse”. Det er derfor stadig et mysterium hvorfor flyet styrtede ned.

Den 17. juli samme år var den så gal igen, da et andet Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines blev skudt ned over Ukraine, da flyet med rutenummer MH017 var på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Om det var ukrainske soldater eller russisk-sindede separatister, der skød flyet ned, strides de stadig om. Men de hollandske havarimyndigheder, som står i spidsen for efterforskningen, har tidligere slået fast, at der ikke skete noget med flyets motorer eller teknik eller ombord på flyet, der fik det til at styrte ned. Det var da flyet blev ramt af ”højenergi objekter”, at det gik galt.